Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Lotnicze wątki wizyty prezydenta w Stanach Zjednoczonych

22 czerwca Dziennik Gazeta Prawna poinformował, nieoficjalnie, że w czasie zaplanowanej na środę spotkania prezydenta Andrzeja Dudy z prezydentem Donaldem Trumpem dojdzie do ogłoszenia kilku decyzji dotyczących modernizacji sił zbrojnych oraz zacieśnienia współpracy ze Stanami Zjednoczonymi. 

Najprawdopodobniej wizyta w Waszyngtonie będzie momentem podpisania międzyrządowej umowy obejmującej transfer do Polski pięciu, używanych, średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules, które będą pochodzić z zasobów US Air Force. Amerykanie zaproponowali maszyny, w ramach programu EDA, w marcu 2019 roku, a w połowie maja Inspektorat Uzbrojenia poinformował o tym, że umowa znajdowała się na etapie uzgodnień warunków. Nieoficjalnie Polska jest zainteresowana przeprowadzeniem minimalnych prac w Stanach Zjednoczonych, tak aby samoloty bezpiecznie wykonały lot dostawczy do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy, gdzie miałyby przejść przeglądy strukturalne PDM połączone (być może) z ich modernizacją. 

Drugim wątkiem wizyty ma być ogłoszenie decyzji dotyczącej programu zakupu śmigłowców szturmowych Kruk, które mają zostać dostarczone przez przemysł amerykański. Biorąc pod uwagę procedury sprzedaży broni i (zakładane) zastosowanie programu FMS, będzie to ogólna deklaracja bądź podpisanie listu Letter of Request, który może formalnie rozpocząć proces administracyjny w Stanach Zjednoczonych. Polska, od dłuższego czasu, jest zainteresowana zakupem Boeing AH-64E Guardian, a dodatkowo swoją konstrukcję (AH-1Z Viper) promuje konkurencyjny Bell. 

Trzecim elementem, o którym wspomina Dziennik Gazeta Prawna, jest możliwość przerzucenia do Polski około 30 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon. Powyższa inicjatywa może mieć związek z deklaracją prezydenta Trumpa o ograniczeniu obecności militarnej Stanów Zjednoczonych w Republice Federalnej Niemiec.  

(Łukasz Pacholski) Foto: USAF
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Lotnicze wątki wizyty prezydenta w Stanach Zjednoczonych”

    1. I pochłonęło 10 razy tyle kasy A przedewszystkim A400 jest niezbyt udana maszyna i są z nimi problemy Nawet Francja zamówiła C130J zamiast A400
      Jak dla nas C130H jest zupelnie wystarczajacy

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc