28 kwietnia US Air Force poinformowała zakończeniu prób i wdrożeniu do eksploatacji nowego oprogramowania przeznaczonego dla wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 40/42/50/52 eksploatowanych w Stanach Zjednoczonych.
W ramach aktualizacji, do wersji M 7.2+, która kosztowała 455 mln dolarów, samoloty otrzymały nowe możliwości operacyjne. Jest to związane m.in. z integracją stacji radiolokacyjnej Northrop Grumman AN/APG-83, możliwością przenoszenia i wykorzystania pocisków manewrujących AGM-158 JASSM/JASSM-ER, najnowszych wersji pocisków AIM-120C AMRAAM, a także 43 innych zmian w wyposażeniu pokładowym. Całość ma pozwolić na zmniejszenie pracochłonności pracy pilotów, a także zwiększyć możliwości operacyjne eksploatowanych samolotów - łącznie nowa wersja oprogramowania pokładowego ma zostać zainstalowana na ponad 600 samolotach F-16C/D Fighting Falcon eksploatowanych w Stanach Zjednoczonych.
Próby oraz certyfikacja objęły ponad 4200 lotów o łącznym czasie 4600 godzin. Były one realizowane, przede wszystkim, w oparciu o ośrodek badawczo-rozwojowych w bazie lotniczej Eglin na Florydzie – zaangażowani byli specjaliści pracujący w siedmiu lokalizacjach na terenie Stanów Zjednoczonych. Część z nich wykonano w czasie ćwiczeń Northen Edge 2019.
Nowa wersja oprogramowania ma jeszcze jeden dodatkowy atut. Dzięki otwartej architekturze ma umożliwić wprowadzanie aktualizacji w szybszym, niż dotychczas, tempie. Zdaniem Departamentu Obrony, nowe wersje poszczególnych aplikacji mają być testowane co trzynaście tygodni, a wdrożenie do jednostek operacyjnych zajmować maksymalnie dwa lata (w porównaniu do czterech obecnie).
(Łukasz Pacholski) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
W f 16 jest to forma łatwiej obslugi wcześniej znanych i dostepnych parametrów sterowania lotem innowacjia polega na praktycznym wykozystaniu już istniejacych opcji na skutek poprawek zglaszanych przez obsługę i pilotów.