30 marca w pobliżu Isla de Tortuga doszło do incydentu morskiego, którego wynikiem była utrata przez Armada Bolivariana de Venezuela nowoczesnego okrętu patrolowego Naiguatá.
Informacje dotyczące zdarzenia są niepełne i pochodzą przede wszystkim z komunikatu Columbia Cruise Services, będącego operatorem statku wycieczkowego RCGS Resolute uczestniczącego w zdarzeniu. Według tego w nocy z 29 na 30 marca statek przebywał w dryfie w odległości 13,3 mili morskiej od Tortugi. Na pokładzie znajdowała się jedynie załoga składająca się z 32 osób. Jednostka prowadziła prace obsługowe związane z jednym z silników. Drugi był utrzymywany w pogotowiu do szybkiego uruchomienia, w sytuacji tego wymagającej. Po północy do statku zbliżył się wenezuelski patrolowy okręt przybrzeżny Naiguatá (GC-23), po czym przez radio zażądano wyjaśnień odnośnie obecności w tym rejonie, a potem rozkazano podążanie do Puerto Moreno na wyspie Margarita. Według operatora, RCGS Resolute znajdował się na wodach międzynarodowych i kapitan jednostki nie chciał dostosować się do poleceń okrętu. Załoga odnotowała ostrzał ostrzegawczy, po czym Naiguatá wszedł na kurs kolizyjny.
W wyniku tego okręt odniósł uszkodzenia podwodnej części kadłuba. Przebicie poszycia było spowodowane przez hydrodynamiczną gruszkę dziobową wycieczkowca, którego konstrukcja jest wzmocniona ze względu na możliwość wykonywania rejsów w obszarach zalodzonych (klasa 1A Super). Według dostępnych informacji, cała załoga okrętu opuściła pokład i została uratowana. Po kolizji RCGS Resolute pozostał w pobliżu przez około godzinę, będąc w kontakcie z Międzynarodowym Centrum Ratowniczym w Curaçao (terytorium zależne Holandii w Małych Antylach). Po upływie tego czasu kapitan otrzymał polecenie udania się statku do Curaçao. Widoczne uszkodzenia nad linią wodną obejmują poryswoane burtę i nadburcie prawej strony kadłuba na dziobie.
Władze Wenezueli oskarżyły kapitana statku o nielegalne przebywanie na wodach terytorialnych (szerokość pasa morza terytorialnego nie przekracza 12 mil morskich) i zażądały od władz w Curaçao pełnej współpracy w śledztwie. Według strony wenezuelskiej, to RCGS Resolute umyślnie staranował okręt wojenny, który miał go eskortować do jednego z portów w tym kraju w celu przeszukania. Zdaniem Caracas, jednostka mogła transportować i przerzucać na teren Wenezueli najemników i sabotażystów mających destabilizować sytuację w kraju. Smaczku sprawie dodaje fakt, że RCGS Resolute pływa pod banderą portugalską, której władze nie uznają obecnego rządu Wenezueli.
Statek wycieczkowy RCGS Resolute (eks Society Adventurer, eks Hanseatic) został zbudowany w stoczni Rauma-Repola w Finlandii w latach 1990-1991. Jego armatorem jest armatorem jest Hanseatic Tours z Hamburga, a operatorem Columbia Cruise Services. Jednostka ma długość 124.8 m i pojemność 2573 jednostki, może zabrać do 184 pasażerów.
Patrolowy okręt przybrzeżny (Buque de Vigilancia de Litoral) Naiguatá został zbudowany przez hiszpańską stocznię państwową Navantia w San Fernando (Kadyks) latach 2008-2011, jako jeden z czterech typu Guaicamacuto. (ostatni z nich nie został odebrany i nadal znajduje się w Hiszpanii). Jednostki mają długość 79,9 m i wyporność pełną 1720 ton. Uzbrojone są w armaty kal. 76 i 35 mm oraz wielkokalibrowe karabiny maszynowe.
Co ciekawe, Naiguatá to kolejny okręt zbudowany przez Navantię, utracony w wyniku kolizji z jednostką cywilną w ostatnim czasie. 8 listopada 2018 r. Marynarka Wojenna Norwegii straciła nowoczesną fregatę Helge Ingstad typu Fridtjof Nansen, która została staranowana przez tankowiec Sola TS.
(ŁP) | Foto: Armada Bolivariana de Venezuela |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu