24 lipca Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o nowych planach w stosunku do floty średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Super Hercules eksploatowanych przez RAF, a także tych wycofanych z eksploatacji i wystawionych na sprzedaż.
Wielka Brytania była pierwszym klientem na samoloty rodziny C-130J Super Hercules, zamawiając w latach 90. XX wieku 25 egzemplarzy. Ich dostawy rozpoczęły się w 1999 roku, a w ciągu eksploatacji utracono jeden z nich. Pozostałe 24 miały zostać wycofane wraz z wprowadzaniem do służby Airbus A400M Atlas, jednak opóźnienia europejskiego programu oraz czynniki operacyjne spowodowały zmianę decyzji. Ostatecznie w linii pozostawiono czternaście C-130J (wszystkie C-130J-30 oraz pojedynczego C-130J), które według nowych decyzji mają pełnić zadania do 2035 roku – oznacza to, że w ramach programu wydłużenia eksploatacji każdy z nich przejdzie wymianę centralnego dźwigara płata. Operacja zostanie przeprowadzona przez zakłady Marshall Aerospace and Defence Group w Cambridge.
Pozostała dziesiątka C-130J została wystawiona na sprzedaż. Ostatecznie dwa trafią do Bahrajnu, jeden do US Navy, a pięć do Bangladeszu. Ten ostatni klient początkowo zakupił dwa egzemplarze, które przechodzą przeglądy strukturalne w zakładach Marshall Aerospace and Defence Group w Cambridge – pierwszy z nich został przygotowany do dostawy 22 lipca, wówczas upubliczniono informację, że 20 czerwca Ministerstwo Obrony tego kraju dokupiło jeszcze trzy kolejne. Super Herculesy zastąpią w linii cztery C-130B Hercules, pochodzące z nadwyżek sprzętowych US Air Force.
(ŁP) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu