Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Saab prezentuje nowe radary

6 marca koncern Saab Group zorganizował Press Tour, w którym uczestniczył przedstawiciel redakcji naszego miesięcznika „Wojsko i Technika”. W jego trakcie specjaliści z oddziału Radar Solutions w Göteborgu zaprezentowali portfolio systemów radiolokacyjnych szwedzkiego producenta.

Z oczywistych powodów najwięcej czasu poświęcono najnowszym konstrukcjom, w tym znajdującym się już produkcji radarom Giraffe 4A, Giraffe 1X, jak i ich morskich odmianom – Sea Giraffe 4A i Sea Giraffe 1X, oraz będącej dopiero w fazie opracowania stacji Giraffe 8A. Cechą wspólną całej nowej rodziny „żyraf” są anteny  z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array), zawierające liczne moduły nadawczo-odbiorcze, których elementy półprzewodnikowe wyprodukowano w technologii azotku galu (GaN). Wszystkie obecnie wytwarzane przez Saaba radary mogą otrzymać rozbudowane oprogramowanie umożliwiające śledzenie poruszających się z niewielką prędkością obiektów o znikomej skutecznej powierzchni rozproszenia radiolokacyjnego, sięgającej nawet 0,001 m2, np. systemów bezzałogowych.

Do wersji morskiej Sea Giraffe 4A firma oferuje implementację trybu Hypersonic Detection Mode, ułatwiającego wykrywanie naddźwiękowych kierowanych pocisków przeciwokrętowych, w którym jeszcze bardziej skrócono czas odświeżania. Radar ten może śledzić jednocześnie ponad 1000 celów powietrznych w odległości do 400 km. Wykrywanie bezzałogowców możliwe jest z kolei z odległości do 70 km.

Natomiast Giraffe 1X jest jednym z jednym z najmniejszych radarów tej klasy dostępnych na rynku. Umożliwia przy tym wykrywanie celów w odległościach do 100 km. Cechami charakterystycznymi Giraffe 1X (a także Sea Giraffe 1X) jest umieszczenie większości elementów elektronicznych wewnątrz samej anteny, do których dostęp jest bardzo wygodny, a także zastosowania chłodzenia powietrzem oraz ograniczonego do minimum niezbędnego wyposażenia. Poza zespołem antenowym obejmuje ono komputer przemysłowy i źródło zasilania. Mając na uwadze cechy tego radaru, byłyby on idealnym rozwiązaniem do naszych okrętów rozpoznawczych OORP Nawigator i Hydrograf, a także ich planowanego następcy znanego pod kryptonimem Delfin.

(MC) Foto: Saab
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc