Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Airbus i Boeing powalczą na rynku samolotów patrolowych

16 lipca, w czasie pierwszego dnia wystawy w Farnborough, przedstawiciele obu największych producentów samolotów odrzutowych poinformowali o swoich planach dotyczących rywalizacji na rynku samolotów patrolowych bazowania lądowego.

W przypadku koncernu Airbus prowadzony są prace analityczne związane z przystosowaniem samolotu Airbus A320 do nowej roli. Obecnie koncepcja nosi oznaczenie fabryczne A320M3 i ma zostać skrystalizowana po upublicznieniu zapotrzebowania Niemiec oraz Francji, które wspólnie chcą zakupić następców dla obecnie eksploatowanych samolotów tej klasy. Dodatkowo na rynku znajduje się zapotrzebowanie na samoloty tej klasy, także ze strony innych państw NATO oraz klientów spoza sojuszu. Ma to być bezpośredni konkurent dla Boeinga P-8 Poseidon, który odnosi coraz większe sukcesy marketingowe.

Ważnym elementem jest obecnie określenie, czy A320M3 powstanie na bazie klasycznego A320 (przebudowywany z używanych płatowców pochodzących z rynku wtórnego) czy też na bazie A320neo. Ma stanowić ewolucję możliwości C295MPA Persuader – według przedstawicieli producenta, w kilku przypadkach możliwości tego ostatniego były niewystarczające dla potencjalnych klientów.

Boeing P-8 Poseidon przybył do Wielkiej Brytanii uskrzydlony ostatnimi sukcesami w Nowej Zelandii oraz Republice Korei, które łącznie zakupią osiem samolotów. Producent cały czas informuje o globalnym zainteresowaniu konstrukcją, która jest coraz bliższa spełnienia celu marketingowego – 75 egzemplarzy sprzedanych na eksport. Obecnie klienci eksportowi zamówili już 38 maszyn (po dwanaście przez Indie i Australię, a także dziewięć przez Wielką Brytanię i pięć przez Norwegię). Wkrótce do powyższej listy może dołączyć m.in. Arabia Saudyjska.

Pomimo pasma sukcesów, Boeing rozwija swoją konstrukcję i ogranicza koszty jednostkowe – m.in. dodano kolejne (szóste) stanowisko dla operatora systemów pokładowych, a cena jednostkowa spadła o 30% w stosunku do początku programu. Jednakże, jak zaznaczyli przedstawiciele producenta, ostateczna cena jednostkowa zależy od konfiguracji zamówionej przez klienta.

(ŁP) Foto: US Navy
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc