Powrót do zbrojeniowego biznesu spółki H. Cegielski-Poznań S.A. (HCP), zainicjowany w maju br. poprzez podpisanie pierwszej umowy dotyczącej produkcji specjalnej z zagranicznym partnerem, był i zapewne nadal jest, pewnym zaskoczeniem, a nawet zagadką dla wielu osób związanych z branżą obronną. To trudny rynek z silną krajową i zagraniczną konkurencją, na którym dominują obecnie głównie państwowe podmioty należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Wejście na ten rynek wymaga dysponowania zarówno ciekawą, konkurencyjną ofertą, jak i opracowaną w szczegółach strategią działania oraz odpowiednim kapitałem. Pojawienie się na rynku nowego gracza, mającego duże doświadczenie, będącego spółką Skarbu Państwa i oferującego od początku ciekawe konstrukcje, na pewno zaostrzy walkę konkurencyjną. Ta zaś powinna stanowić siłę napędową innowacyjności, mobilizować do poszukiwania nowych rynków czy rynkowych nisz oraz rozszerzenia oferty o dodatkowe produkty i usługi. Jej elementem jest oczywiście także walka cenowa, ale nie powinien to być jedyny element zwiększania przewagi nad konkurencją.
Bogatsza oferta rynkowa jest korzystna z punktu widzenia nabywcy, który ma „w czym wybierać” i może liczyć na lepsze dostosowanie produktów do swoich potrzeb.
Wydaje się, więc że powrót HCP na rynek militarny powinien przynieść korzyści z punktu widzenia głównego odbiorcy – Sił Zbrojnych RP. Szczególnie, że Spółka rozpoczyna swoją działalność w zakresie produkcji specjalnej mając w ręku najważniejsze atuty: doświadczoną kadrę inżynierską, konstrukcyjną i solidnych partnerów zagranicznych, zapewniających transfer technologii pojazdów opancerzonych 4×4, nowoczesne zaplecze technologiczne, unikatowy park maszynowy, ciekawe produkty i kapitał.
Historia firmy założonej przez Hipolita Cegielskiego sięga roku 1846, a większości Polaków marka ta kojarzy się głównie z produkcją lokomotyw, wagonów i wolnoobrotowych okrętowych silników wysokoprężnych (od 1956 r.).
W branży zbrojeniowej poznańska spółka działała przez 80 lat, budując m.in. pociągi pancerne, produkując 37 mm i 40 mm armaty na licencji Boforsa (w oddziale w Rzeszowie), 7,62 mm pistolety maszynowe PPS wz. 43 czy 7,62 mm ciężkie karabiny maszynowe SG-43, a potem uniwersalne karabiny maszynowe PK/PKM/PKS/PKMS.
Obecnie HCP koncentruje się przede wszystkim na produkcji cywilnej, w tym na rozwoju nowoczesnych rozwiązań napędów elektrycznych do pojazdów kołowych i szynowych (pociągi i tramwaje), dostarczaniu gotowych („pod klucz”) elektrowni kogeneracyjnych (także na biopaliwa), produkcji dmuchaw promieniowych (od 1992 r.), wytwarzaniu konstrukcji stalowych czy serwisowaniu turbin wiatrowych. HCP oferuje również produkty i usługi w branży OZE (Odnawialne Źródła Energii) oraz inżynierii środowiskowej. Zaplecze zakładów, w tym: hale produkcyjne, malarnia, park maszynowy (obrabiarki bramowe), doświadczenie w realizacji różnego typu projektów (własny Dział Badań i Rozwoju) oraz kapitał ludzki, dają solidne podstawy do rozszerzenia działalności spółki o nowy obszar.
W tym roku zarząd HCP zawarł kilka, kluczowych z punktu widzenia planów związanych z reaktywacją produkcji specjalnej, porozumień i umów. Najważniejsze dotyczą współpracy z dwoma producentami pojazdów – Tatra Defence Vehicle a.s. i Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş. Dzięki tym porozumieniom HCP może zaoferować wojsku i innym służbom mundurowym, a także odbiorcom zagranicznym, rodzinę pojazdów Husar o DMC od 10 do 14 ton.
Pierwsze z nich zostało zawarte w trakcie Międzynarodowych Targów Techniki Wojskowej i Służ Bezpieczeństwa IDET 2017 w czeskim Brnie. Zostało one podpisane przez przedstawicieli czeskiego holdingu zbrojeniowego Czechoslovak Group (CSG) i H. Cegielski-Poznań S.A., a dotyczy współpracy związanej z rozwojem i produkcją opancerzonych pojazdów 4×4. Głównym partnerem HCP po czeskiej stronie będzie Tatra Defence Vehicle, należąca do holdingu CSG i specjalizująca się w projektowaniu, produkcji i serwisowaniu, a także modernizacji pojazdów kołowych i gąsienicowych. W jej ofercie znajdują się m.in. kołowe transportery opancerzone Pandur II 8×8 i pojazdy opancerzone TITUS 6×6.
Współpraca z HCP dotyczy przede wszystkim rozwoju i produkcji nowego pojazdu, zaprezentowanego po raz pierwszy na tegorocznym MSPO pod nazwą Husar.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu