26 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o zawarciu kolejnej umowy z koncernem Boeing w sprawie realizacji programu dostaw ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook Block II.
Listopadowa umowa ma maksymalną wartość 113 mln USD i dotyczy przebudowy nieujawnionej liczby śmigłowców z konfiguracji Block I do nowego standardu. Prace mają być zrealizowane do końca 2026 roku, jednak w momencie podpisania nie uruchomiono finansowania – przebudowa poszczególnych wiropłatów ma być prowadzona w ramach osobnych zadań wykonawczych.
Pierwszy CH-47F Chinook Block II został dostarczony w czerwcu bieżącego roku. Docelowo Departament Obrony chce zlecić gruntowną przebudowę 465 posiadanych śmigłowców CH-47F Chinook Block I. Dodatkowo producent zbiera rosnącą liczbę zamówień eksportowych, obecnie wśród nich można wymienić czternaście maszyn dla Wielkiej Brytanii oraz sześćdziesiąt do Republiki Federalnej Niemiec. Nie można wykluczyć, że konfiguracja Block II będzie także oferowana Polsce.
Nowa wersja charakteryzuje się zredukowanymi kosztami eksploatacji, co ma związek ze zmniejszeniem procedur obsługowych wynikających z zastosowania nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Dodatkowo Boeing pracuje także nad nowymi zestawami łopat wirników, które pozwolą na zwiększenie możliwości operacyjnych (według obliczeń, w środowisku gorącym i wysokogórskim udźwig ma wzrosnąć o około 300 kg). Jednocześnie Block II ma stanowić element dalszego rozwoju konstrukcji, który umożliwi wieloletnią eksploatację śmigłowców u boku wiropłatów nowej generacji – m.in. V-280 Valor oraz już używanych UH-60M Black Hawk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu