22 listopada korporacja Sierra Nevada poinformowała o oblataniu pierwszego egzemplarza samolotu rozpoznawczego RAPCON-X, który ma zostać docelowo dostarczony do US Army w ramach programu ATHENA.
Maszyna bazuje na odrzutowym samolocie dyspozycyjnym Bombardier Global 6500, a proces przebudowy został zrealizowany w zakładach Sierra Nevada Corporation w Hagerstown w stanie Maryland. Zgodnie z harmonogramem, w kolejnych miesiącach maszyna ma przejść serię prób, których pozytywne zakończenie otworzy drogę do wdrożenia do służby operacyjnej w ramach usługi partnerstwa prywatnego. Pierwsze dwa samoloty (w konfiguracji bazowej) zostały dostarczone w celu przebudowy w 2022 roku. Proces konwersji miał trwać około 20 miesięcy.
System rozpoznawczy RAPCON-X został zaprojektowany, z udziałem partnerów, jako modułowy pozwalający na montaż na innych platformach latających, m.in. odrzutowych samolotach dyspozycyjnych Bombardier Challenger 650 oraz Beechcraft King Air 350ER. Szczegóły rozwiązań nie zostały upublicznione. Dzięki zastosowaniu samolotów Bombardier Global 6500 Amerykanie zapewniają sobie dużą długotrwałość lotu, wysoką prędkość przelotową oraz pułap operacyjny. Cały program ma wartość około 554 mln USD.
Zgodnie z planami, US Army ma korzystać z trzech maszyn tego typu, które będą wykonywać zadania rozpoznawcze w rejonach zaangażowania amerykańskich sił zbrojnych. Mają pełnić zadania do momentu pełnego wdrożenia do linii systemu HADES (czyli po 2030 roku). Pierwszy Bombardier Global 6500 został dostarczony w celu przebudowy do docelowej konfiguracji w październiku bieżącego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu