Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Polsko-koreańska współpraca na rzecz Marynarki Wojennej

Fot. Zarząd Targów Warszawskich S.A.

8 października w warszawskim Airport Hotel Okęcie odbyła się konferencja „Nowa era współpracy polsko-koreańskiej na rzecz Marynarki Wojennej RP oraz polskiego przemysłu”. Wydarzenie miało na celu przybliżenie wizji kooperacji pomiędzy polskimi firmami a HD Hyundai Heavy Industries z Republiki Korei, głównie na rzecz Marynarki Wojennej, ale nie tylko. Holding HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) oferuje także współpracę w zakresie tzw. zielonej energii i rozwój związanych z tym kompetencji, w celu stworzenia polskich zdolności w zakresie energetyki niskoemisyjnej.

Organizatorami wydarzenia byli: HD Hyundai Heavy Industries i Zarząd Targów Warszawskich S.A. Jego celem było zaprezentowanie nowoczesnych technologii, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój polskiego przemysłu stoczniowego, obronnego i energetycznego oraz wizja możliwości ich przeszczepienia do krajowej gospodarki. Konferencję otworzyło wystąpienie Yong-yeol Parka, wiceprezesa wykonawczego HD Hyundai Heavy Industries.

Program Orka

Obecnie Hyundai Heavy Industries jest w czołówce firm projektujących i produkujących jednostki wojenne różnych klas. Do tej pory dostarczył 63 jednostki nawodne, w tym niszczyciele rakietowe z systemem Aegis, fregaty nowej generacji, korwety i patrolowce, a także 15 okrętów podwodnych trzech typów. W ramach programu Orka koreańska firma może zaproponować nawet kilka projektów okrętów podwodnych. Rdzeń oferty stanowią typy KSS-III PL (inaczej HDS-3300; bazujący na sprawdzonym KSS-III Batch 1, budowanym seryjnie dla Marynarki Wojennej Republiki Korei) i zupełnie nowy HDS-2300. Ich możliwości zaprezentował Sang-bong Lee, wiceprezes HD Hyundai Heavy Industries.

KSS-III Batch 1 to pierwszy okręt podwodny tej wielkości całkowicie zaprojektowany w Republice Korei. Jest jednostką o wyporności nawodnej ponad 3300 t, długości 83,5 m, szerokości 9,6 m, prędkości podwodnej 20 w. i autonomiczności 50 dni. Jej uzbrojenie stanowi nie tylko sześć 533 mm wyrzutni torped, ale dodatkowo zdecydowano się ją wyposażyć w pionowe wyrzutnie VLS (Vertical Launch System) znajdujące się w kadłubie na śródokręciu. Umożliwiają one wystrzeliwanie z położenia podwodnego pocisków balistycznych z głowicami konwencjonalnymi. W związku z tym, że we wstępnych konsultacjach rynkowych w programie Orka nie wskazywano, aby były wymagane wyrzutnie pionowe, KSS-III PL jest wariantem bez VLS, ale z dodatkowym wyposażeniem, takim jak np. przedział wielozadaniowy na potrzeby zaokrętowania bezzałogowych pojazdów podwodnych czy wyposażenia sił specjalnych, których wymaga Marynarka Wojenna RP. Ponadto w tej odmianie przewidziano nowocześniejsze baterie ogniw litowo-jonowych, które zastąpią stosowane obecnie kwasowo-ołowiowe, i inne innowacyjne, dostępne i sprawdzone rozwiązania techniczne.

Przy tym okręt typu KSS-III PL jest wciąż bardzo silnie uzbrojoną jednostką, dysponującą sześcioma wyrzutniami horyzontalnymi, z których można wystrzeliwać torpedy ciężkie, kierowane pociski przeciwokrętowe, pociski manewrujące i stawiać miny. Łączny zapas uzbrojenia wynosi 20 sztuk.

Potencjalnie jeszcze ciekawszą ofertą, nie tylko od strony technicznej, ale też współpracy przemysłowej, jest okręt podwodny nowego typu HDS-2300. Ma to być jednostka wypierająca ok. 2300 t na powierzchni, 2550 t w zanurzeniu i długości 73 m. Wysokość boczna ma wynieść 14,4 m, zaś szerokość około 8 m. Okręt będzie mógł zanurzać się na głębokość znacznie poniżej 250 m. Prędkość nawodna wyniesie ponad 10 węzłów, pod wodą przeszło 20 węzłów, zaś zasięg i autonomiczność – odpowiednio – ponad 10 000 mil morskich przy 6 węzłach i 50 dni. Jednostka otrzyma rufowe stery zanurzania w układzie litery X, rozwiązanie optymalne szczególnie na akwenach płytkich i o mniejszym zasoleniu niż wody błękitne. Stery dziobowe przewidziano na obudowie kiosku.

Model okrętu typu HDS-2300. Fot. Tomasz Grotnik

Napęd stanowić ma silnik elektryczny, zasilany z baterii ogniw litowo-jonowych (gwarantujących znacznie większą pojemność i szybkość ładowania w stosunku do kwasowo-ołowiowych) oraz systemu AIP, wykorzystującego elektrochemiczne ogniwa paliwowe. Zastosowanie kombinacji akumulatorów litowo-jonowych oraz AIP pozwoli pozostawać okrętom w zanurzeniu nawet do 20 dni, a nowe baterie umożliwią przy tym utrzymywać dłużej wyższą prędkość, gdy taka jest potrzebna. W przypadku mórz takich jak Bałtyk, długotrwałość skrytego przebywania w zanurzeniu to bardzo ważny parametr taktyczny, który będzie brany pod uwagę przy wyborze okrętu podwodnego nowego typu w programie Orka.

HDS-2300 ma być uzbrojony w sześć wyrzutni uzbrojenia kalibru 533 mm do torped ciężkich i kierowanych pocisków rakietowych (przeciwokrętowych i manewrujących), których łącznie zabierze 20 (sześć w wyrzutniach, reszta na stelażach systemu WHLS - Weapon Handling and Launch System). WHLS został opracowywany przez firmę Babcock International Group. Innowacyjny w naszych warunkach ma też być sposób pozyskania okrętów podwodnych. HHI proponuje wspólną pracę badawczo-rozwojową nad HDS-2300 i dostosowanie go do wymagań strony polskiej. W ramach tego rozwiązania Polska pozyskałaby prawa własności intelektualnej nie tyko w zakresie MRO (maintenance, repair and operations, serwisowanie, naprawa i eksploatacja, o czym dalej), ale również w zakresie możliwości współpracy przy budowie okrętów podwodnych w krajowej stoczni, dzięki czemu moglibyśmy dołączyć do wąskiego grona krajów zdolnych do samodzielnej produkcji i eksportu okrętów podwodnych.

W przypadku programu Orka kwestia czasu ma niebagatelne znaczenie, więc pojawia się pytanie o termin dostawy pierwszego okrętu. Koreańczycy deklarują, że może to nastąpić w 72 do 80 miesięcy od zawarcia umowy (zależnie od polskich wymagań dotyczących wyposażenia). Okres ten obejmuje czas niezbędny do: zaprojektowania, wybudowania i doposażenia infrastruktury; przeprowadzenia szkoleń personelu technicznego; transferu niezbędnej technologii, jak również budowy okrętu, wyszkolenia załogi oraz przeprowadzenia odbiorów technicznych, w tym wszystkich testów i prób portowych i morskich. Ma to być możliwe dzięki temu, że prace nad HDS-2300 trwają już od minionego roku. Dzień przed konferencją, norweskie towarzystwo klasyfikacyjne Det Norske Veritas zakończyło procedurę Approval in Principle, weryfikująca studium wykonalności projektu pod względem bezpieczeństwa i osiągów. Dzięki certyfikatowi AiP (nie mylić z napędem AIP) okręt podwodny HDS-2300 został uznany za zgodny z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. Dla porównania okres dostawy większego KSS-III wynosi ok. 100 miesięcy.

Ważne jest też to, że w przypadku KSS-III PL Polska w zasadzie nie ma możliwości wykorzystania lokalnych komponentów w budowie okrętów. Natomiast HDS-2300 projektowany wspólnie pozwoli na użycie wyrobów firm polskich, co będzie miało pozytywny wpływ na późniejszy serwis w służbie.

W trakcie konferencji wystąpili przedstawiciele firm kooperujących z HD Hyundai Heavy Industries w procesie produkcji okrętów podwodnych. Wśród nich były: Babcock International Group (dostawca systemu składowania amunicji i wystrzeliwania torped WHLS, jak też środków sygnałowych itp.), LIG Nex 1 (producent systemu zarządzania walką SICS – Submarine Integrated Combat System, torped ciężkich Tiger Shark, pocisków przeciwokrętowych, min samobieżnych, pułapek przeciwtorpedowych i innych), zaś gospodarze poszerzyli wiedzę gości na temat technologii HD HHI związanych z systemem AIP (Air Independence Propulsion) i składowaniem reagentów do jego działania (wodoru i tlenu).

Hyundai i Remontowa tworzą duet

W trakcie konferencji przedstawiono potencjał dwóch głównych spółek grupy Remontowa Holding: stoczni produkcyjnej Remontowa Shipbuilding S.A. i Gdańskiej Stoczni Remontowej im. J. Piłsudskiego S.A.

Obydwa zakłady są dziś – podobnie jak przed laty – ważnym ogniwem rozwoju i utrzymania w sprawności floty Marynarki Wojennej RP. Remontowa Shipbuilding zrealizowała program dostawy sześciu holowników uniwersalnych B860, zaś obecnie kontynuuje budowę udanych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II oraz – jako podwykonawca szwedzkiej firmy Saab – produkuje dwa okręty rozpoznania elektronicznego B107 Delfin. Natomiast Gdańska Stocznia Remontowa realizuje naprawy i modyfikacje okrętów będących w służbie.

Obydwa zakłady mają potencjał techniczny i technologiczny, jak też ludzki, co nie pozostało niezauważone przez HD HHI. Koreański potentat planuje współpracę ze stoczniami wchodzącymi w skład Remontowa Holding w przypadku realizacji programu Orka, choć nie tylko. Współpraca ta nie musi ograniczać się do zagwarantowania serwisowania okrętów podwodnych w Polsce, ale może być rozszerzona o lokalna produkcję okrętu podwodnego. Ta ostatnia teza jest dość odważna, dlatego bardziej realistycznym krokiem, z uwagi na obecne możliwości polskiego przemysłu stoczniowego, wydaje się wytwarzanie wybranych bloków lub sekcji okrętów, które mogłyby być następnie scalane w Korei. Taki podział pracy pozwoliłby na stopniowe zdobywanie doświadczenia i know-how, przy jednoczesnym zmniejszeniu początkowych kosztów.

HD Hyundai Heavy Industries i stocznie Remontowa Holding zawarły protokół ustaleń MoU, opisujący dalszą współpracę koreańsko-polską. Fot. Tomasz Grotnik

W podsumowaniu konferencji przedstawiciele HD HHI i Remontowej podpisali protokół ustaleń MoU. Stanowi on istotny krok w kierunku zacieśnienia współpracy w sektorze przemysłu zbrojeniowego i stoczniowego. Jej celem jest rozwój możliwości technicznych i produkcyjnych, co przyniesie korzyści obydwu stronom, jednocześnie wzmacniając relacje gospodarcze między firmami.

Podpisano również MoU pomiędzy Korea Shipbuilding & Offshore Engineering a Polską Grupą Wodorową Sp. z o.o., dotyczące wspólnej pracy nad technologiami wodorowymi. KSOE podkreśliło swoje zaangażowanie w rozwój energii wodorowej, która jest istotnym elementem ich strategii zrównoważonego rozwoju. Wspólne działania mają na celu nie tylko rozwój polskiego przemysłu, ale również przyspieszenie transformacji energetycznej kraju w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie. Polska, dzięki tej współpracy, może uzyskać dostęp do nowoczesnych technologii dotyczących magazynowania i przetwarzania wodoru, co może przynieść znaczące korzyści dla rozwoju sektora energetycznego w kraju. Dzięki doświadczeniu KSOE, Polska może stać się ważnym partnerem w europejskim łańcuchu dostaw wodoru, co przyniesie korzyści zarówno dla gospodarki, jak i środowiska.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc