Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zamówiono kolejne radary dla fregat F126

Wizja artystyczna fregaty typu Niedersachsen w morzu. Fot. Damen Naval

19 sierpnia międzynarodowy koncern Hensoldt AG otrzymał zamówienie na dostawę kolejnych systemów radiolokacyjnych typu TRS-4D FP (Fixed Panel) dla fregat typu Niedersachsen (typ F 126) budowanych dla Deutsche Marine.

Aneks ten, bo w takiej kategorii należałoby rozpatrywać ten dokument, zwiększa całkowitą wartość oryginalnej umowy do ok. 200 mln EUR i związany jest ze zwiększeniem zamówienia na fregaty typu  Niedersachsen. Wstępne zamówienie na nowe stacje radiolokacyjne zostało zawarte w kwietniu 2022 roku (Radary Hensoldt TRS-4D do nowych niemieckich fregat/ZBiAM.pl). Zgodnie z jej zapisami Hensoldt został zobowiązany do dostarczenia pięciu systemów dla czterech zamówionych fregat oraz centrum szkoleniowo-testowego. 12 czerwca bieżącego roku Komisja Budżetowa niemieckiego Bundestagu zatwierdziła z kolei propozycję wykorzystania klauzuli umożliwiającej zwiększenie zamówienia o kolejne dwa okręty (Dodatkowe fregaty F126 dla niemieckiej floty/ZBiAM.pl).

System radiolokacyjny TRS-4D jaki wybrano dla tych okrętów otrzyma cztery anteny ścianowe tzw. FP, które umożliwią nieprzerwany nadzór nad panująca wokół jednostki sytuacją taktyczną. Jest to trójwspółrzędny, pracujący w paśmie G (4-6 GHz) radar klasy AESA, w konstrukcji anten którego wykorzystano półprzewodnikowe moduły nadawczo-odbiorcze TRM (Transceiver – Receiver Modules) sygnałów sondujących, wyprodukowane w technologii azotku galu (GaN). Jak na nowoczesny system przystało został on tak zaprojektowany by był w stanie funkcjonować optymalnie nawet w środowisku wysyconym systemami walki elektronicznej (cechy określane akronimem ECCM). TRS-4D otrzymał także implementacje umożliwiającą śledzenie i wskazywanie miejsca upadków pocisków tak artyleryjskich jak i rakietowych. Umożliwia on jednoczesne śledzenie ponad 1500 celów w odległościach do 250 km, w tym także obiektów o mocno ograniczonej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego (mniejszej od 0,01 m2). Nie mniej istotną zaletą tego systemu jest długi, uśredniony, czas pracy (MTBF) wynoszący według zapewnień producenta powyżej 1000 godzin oraz krótki, uśredniony, czas ew. naprawy (MTTR) oszacowany na 30 minut. Systemy radiolokacyjne tego typu wykorzystywane są już na dwóch klasach okrętów w Deutsche Marine i jednej w siłach morskich Norwegii. W przypadku Niemiec są to: fregaty typu Baden-Württemberg (cztery okręty w służbie od 2019 roku, TRS-4D FP) oraz korwety typu Braunschweig drugiej serii produkcyjnej (Batch 2). W przypadku tych jednostek cztery znajdują się w różnej fazie budowy a prototypowa Köln (F265) przechodzi pierwszy etap prób morskich. Ze względu na wielkość korwety otrzymały radar w odmianie Rotator (z pojedynczą obrotową anteną). Taka sama wersja radaru trafiła na pokład norweskiego okrętu SIGINT Marjata (IV).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc