5 sierpnia włoskie konsorcjum OSN (Orizzonte Sistemi Navali), spółka joint venture utworzona przez Fincantieri (51%) oraz Leonardo (49%), otrzymało informację z dowództwa włoskiej Marynarki Wojennej (Marina Militare) o podjęciu pozytywnej decyzji w kwestii rozszerzenia zamówienia o dodatkowy okręt patrolowy nowej generacji.
Wykorzystanie wspomnianej klauzuli zwiększyło wartość oryginalnego kontraktu, zawartego w dniu 31 lipca ubiegłego roku, o 233 mln EUR osiągając tym samym całkowitą wartość 1,158 mld EUR. Warto także wspomnieć że dokument ten zakłada możliwość budowy do trzech kolejnych okrętów. Tym samym Marina Militare ma jeszcze opcję na kolejne dwa patrolowce, czy skorzystają z tej opcji?
Ze wspomnianej puli 163 mln EUR przypadnie większościowemu udziałowcowi w OSN tj. koncernowi Fincantieri, podczas gdy pozostałe 70 mln trafi do Leonardo.
Nowe jednostki realizować mają nie tylko zadania stricte wojskowe ale i związane z ochroną środowiska i likwidacją rozlewów ropopochodnych. Legitymować się mają wypornością pełną ok. 2400 ton przy wymiarach kadłuba 95 x 14,2 x 5,4 m. Napęd skonfigurowany zostanie w układzie CODLAD z dwoma silnikami wysokoprężnymi o mocy po 8000 kW oraz dwoma nawrotnymi silnikami elektrycznymi o mocy po 500 kW pracującymi poprzez przekładnie zbiorczo redukcyjne na dwa wały napędowe. Zgodnie z wymaganiami łączna praca całego układu napędowego ma umożliwić uzyskanie prędkości przekraczającej 24 węzły. Szacowany zasięg wynosić ma 3500 Mm przy prędkości 14 węzłów a autonomiczność do 20 dni. Wewnętrzna kubatura kadłuba ma umożliwić zaokrętowanie maksymalnie 97 osób przy czym podkreślany jest wysoki poziom zautomatyzowania nowych patrolowców, a także wysoki standard socjalnobytowy.
Okręty otrzymają uzbrojenie artyleryjskie dostarczone przez koncern Leonardo i składające się z armaty kal. 76 mm/62 SR oraz dwóch 30 mm armat Lionfish. Nowe jednostki otrzymają także dwa systemy akustyczne Sitep Italia MASS (Multirole Acoustic Stabilized System) CS524. Na rufie znajdować się będzie lądowisko dla śmigłowca średniego wraz z hangarem o wielkości wystarczającej do pomieszczenia śmigłowca NH90 NFH. Wyposażenie radiolokacyjne składać się będzie z pracującej w paśmie I (8-10 GHz) trójwspółrzędnej stacji radiolokacyjnej, typu GEM Elettronica Columbus Mk2. Uzupełniać ją będą dwa radary nawigacyjne GEM Elettronica Gemini DB. Za kierowaniem ogniem odpowiadać będzie system Leonardo NA-30S Mk2.
Jedną z najważniejszych cech konstrukcyjnych, po części determinujących wygląd jednostek, będzie zdecydowanie awangardowy, jak na zastosowania morskie, pomost nawigacyjny opracowany oryginalnie z myślą o wielozadaniowych okrętach z rodziny PPA (Pattugliatore Polivalente d'Altura znane też jako typ Thaon di Revel). Dzięki wykorzystaniu zintegrowanych stacji roboczych opracowanych przez Leonardo orz Fincantieri NexTech możliwe będzie zarówno kierowanie okrętem jak i nadzór nad operacjami powietrznymi przez zaledwie dwie osoby. Z poziomu tych konsol będą oni mieli dostęp do praktycznie wszystkich systemów okrętowych (z systemem dowodzenia włącznie, w ograniczonym oczywiście stopniu).
Okręty zbudowane mają zostać w należących do koncernu Fincantieri stoczniach w Riva Trigoso oraz Muggiano, a zakończenie kontraktu przewidziane jest na 2026 rok. Nowe patrolowce stopniowo zastępować będą eksploatowane obecnie jednostki typu Cassiopea (4 okręty w służbie od 1989 roku) oraz dwóch typu Sirio (w służbie od 2003 roku) i stacjonować mają w bazach morskich w miejscowościach Augusta i Mesyna (na Sycylii) oraz Cagliari (na Sardynii), a częścią podpisanej umowy jest wykonanie stosownych adaptacji w tych placówkach.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu