14 maja dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało o zakończeniu kolejnego etapu prac nad następcą wielozadaniowych śmigłowców pokładowych Lockheed Martin MH-60R/S Seahawk.
Zespół Departamentu Obrony odpowiadający za program FVL MS (Future Vertical Lift Maritime Strike) zakończył fazę analiz rozwiązań alternatywnych dostępnych na rynku. Zgodnie z rekomendacją, wyniki mają posłużyć do kolejnych etapów – rozwoju możliwości oraz koncepcji operacyjnej FVL MS.
Jak podkreśla NAVAIR nowa generacja platform latających ma być szeroko wykorzystywana przez flotę – FVL MS mają stanowić lotniczy komponent dla jednostek pływających dysponujących infrastrukturą lotniczą (fregaty rakietowe, wielozadaniowe okręty działań przybrzeżnych, niszczyciele, krążowniki rakietowe, lotniskowce czy okręty desantowe i zaopatrzeniowe). Na obecnym etapie rozważane są zarówno platformy załogowe oraz bezzałogowe – mają charakteryzować się zwiększonym zasięgiem, autonomicznością, modułowością.
Nie można wykluczyć, że FVL MS będzie elementem nowej linii rozwojowej samolotów transportowych pionowego startu Bell V-280 Valor, które zostały już wybrane przez US Army w programie FLRAA. To rozwiązanie pozwoli na ograniczenie kosztów oraz czasu rozwoju.
Obecnie eksploatowane wielozadaniowe śmigłowce pokładowe Lockheed Martin MH-60R/S Seahawk mają rozpocząć proces wycofywania z linii pod koniec lat 30. XXI wieku (zakończenie tego procesu ma nastąpić około 2050 roku). Łącznie US Navy zamówiła blisko 600 seryjnych wiropłatów (w tym 275 MH-60S Seahawk). Lockheed Martin nadal promuje MH-60R na rynkach eksportowych – jednym z najnowszych wydarzeń programu był oblot pierwszego egzemplarza dla Republiki Korei (w konfiguracji bazowej).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu