Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejne problemy bojowych wozów piechoty Puma

Niemiecki bojowy wóz piechoty Puma wciąż prześladuje pech ‒ program modernizacji do standardu Puma S1 notuje opóźnienia, zaś pomocnicze gaśnice generują więcej problemów niż korzyści. Fot. Bundeswehr

6 kwietnia w internetowym wydaniu niemieckiego dziennika „Bild” opublikowany został artykuł dotyczących nieustających problemów Bundeswehry z bojowymi wozami piechoty SPz Puma.

Obecnie realizowana jest ich modernizacja do standardu Puma S1, która miała, obok podniesienia zdolności bojowych (m.in. montaż wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych MELLS, tj. licencyjnych Rafael Spike LR2), doprowadzić do rozwiązania notowanych od wejścia pojazdów do służby problemów, w znacznej mierze tzw. wieku dziecięcego. Trudno dziś jednak tak je określać z dzisiejszej perspektywy, bowiem pierwsze Pumy weszły formalnie do służby w roku 2015, a problemy występują nadal.

Federalne Ministerstwo Obrony (Bundesministerium der Verteidigung, BMVg) udzieliło w marcu informacji na ten temat niemieckim parlamentarzystom. Do grudnia ub.r. Bundeswehra miała odebrać 15 wozów w standardzie Puma S1, jednakże główny wykonawca tego programu, grupa przemysłowa Rheinmetall AG (obok Krauss-Maffei Wegmann współproducent Pumy w ramach konsorcjum PSM), ma otrzymać kary umowne ze względu na opóźnienia.  Dotychczas bowiem dostarczono zaledwie 10 pojazdów. Jednym z możliwych powodów opóźnień są problemy z… ręcznymi gaśnicami, wspomagającymi automatyczny system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy pojazdu. Proszek z zakupionych gaśnic ma być źle dobrany i przy okazji gaszenia pożaru zanieczyszcza wiele instalacji pojazdu, prowadząc do dodatkowych uszkodzeń. "Bild" podaje przykład wypadku z 2022 r., kiedy przy drobnym pożarze instalacji elektrycznej doszło do uszkodzenia (wprawdzie raczej niezbyt poważnego ) wielu elementów elektronicznych. Alternatywą miałyby być gaśnice halonowe, ale niemiecki rząd jest im przeciwny ze względu na szkodliwy dla środowiska środek gaśniczy (stosowane są tylko w wyjątkowych przypadkach, np. w samolotach).

Puma S1 od podstawowego wariantu różni się m.in.: dodatkowymi czujnikami (np. nowy system wizyjny kierowcy), ulepszoną architekturą systemu dowodzenia i kontroli, zainstalowaną dwupojemnikową wyrzutnią MELLS do ppk Spike LR2 itd. Wartą ponad 1 mld EUR umowę zawarto pod koniec czerwca 2021 r. między konsorcjum PSM GmbH (spółka joint venture Rheinmetall i Krauss-Maffei Wegmann) a Federalnym Biurem ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Sił Zbrojnych (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, BAAINBw). Modernizacji poddane zostaną łącznie 143 pojazdy, nie licząc 40 doprowadzanych do identycznego standardu na rzecz Sił Bardzo Szybkiego Reagowania NATO (VJTF). Spośród 400 zamówionych Pum co najmniej 13, które służą do szkolenia załóg, pozostanie w oryginalnej postaci. 50 pojazdów zamówionych na mocy umowy z maja 2023 r. zostanie dostarczonych od razu w konfiguracji S1.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc