Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Sandowny na Morzu Czarnym, czyli Babcock serwisuje ukraińskie niszczyciele min, a pierwszy rumuński dotarł do bazy

Pierwszy rumuński niszczyciel min Sublocotenent Ion Ghiculescu dotarł do Portu Wojennego w Konstancy 19 grudnia. Fot. Forțele Navale Române

Babcock International zawarł trzyletni kontrakt na wsparcie i serwis dwóch ukraińskich niszczycieli min: Czernihiw i Czerkasy. Natomiast do Konstancy dotarł pierwszy rumuński okręt tej klasy.

Umowa dotycząca obsługi serwisowej ukraińskich niszczycieli min jest następstwem przeprowadzonej przez Babcocka rekonfiguracji i remontów tych okrętów (w stoczni w szkockim Rosyth) w celu przygotowania ich dla Sił Morskich Sił Zbrojnych Ukrainy (Wijśkowo-Morśki Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny). Brytyjska firma powołała przy tym spółkę Babcock Ukraine Ltd., której pracownicy skupią się na wsparciu eksploatacji obydwu okrętów. Zespół inżynierów mechaników i elektryków, współpracujących z producentami urządzeń, zapewni konserwację zapobiegawczą i wsparcie techniczne. Babcock wykorzysta swoje doświadczenie w pracy nad platformami przeciwminowymi typu Sandown,należącymi do Royal Navy, aby wprowadzić ulepszenia, w celu zwiększenia ich możliwości operacyjnych.

Kontrakt na okręty przeciwminowe opiera się na trójstronnym porozumieniu podpisanym w Odessie w czerwcu 2021 r. przez Ministerstwo Obrony Ukrainy, rząd Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Babcocka i jest częścią serii zaplanowanych działań wspierających zdolności obronne Ukrainy. Okręty te to jednostki typu Sandown wycofane z eksploatacji w Royal Navy i sprzedane Ukrainie. Czernihiw (M310) to dawny HMS Grimsby (M 108), zaś Czerkasy (M 311) służył pod brytyjską White Ensign jako HMS Shoreham (M 112). Podniesienie ukraińskich bander odbyło się w lipcu bieżącego roku. Nie wiadomo, kiedy niszczyciele min będą mogły przejść na Morze Czarne, zdominowane przez rosyjską flotę i odcięte przez zamkniętą cieśninę Bosfor.

Nie są to jedyne niszczyciele min brytyjskiego typu Sandown, które będą operowały na Morzu Czarnym. Także Republika Rumunii kupiła dwa używane okręty tego typu. Pierwszy, Sublocotenent Ion Ghiculescu (M 270), czyli dawny HMS Blyth (M 111), rozpoczął rejs dostawczy w Rosyth 15 listopada. Po przejściu ok. 4500 mil morskich po wodach Oceanu Atlantyckiego, Morza Śródziemnego, Morza Marmara i Morza Czarnego, zakończył go w rodzimej Konstancy 19 grudnia i dołączył do 146. Dywizjonu Trałowców, stając się pierwszym niszczycielem min (Vânător de mine) w Rumuńskiej Marynarce Wojennej (Forțele Navale Române). Drugi jest w trakcie przygotowania do transferu.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc