12 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu kontraktu z korporacją Lockheed Martin w sprawie zamówienia kolejnej partii wielozadaniowych śmigłowców rodziny H-60M Black Hawk.
Grudniowy kontrakt stanowi (kolejny) aneks 10. wieloletniej umowy produkcyjnej, którą zawarto w czerwcu 2022 roku. Zgodnie z jej zapisami producent może dostarczać śmigłowce do końca czerwca 2027 roku (obejmuje 120 śmigłowców z opcją rozszerzenia o kolejnych 135 sztuk). Grudniowa umowa ma wartość 443 mln USD, w momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie (pochodzące z budżetu armii amerykańskiej). Dostawy mają zostać zrealizowane do końca czerwca 2027 roku. Będą obejmować wielozadaniowe UH-60M oraz wersję ewakuacji medycznej HH-60M. Nie można wykluczyć, że docelowo część z nich trafi na eksport poprzez procedurę FMS bądź programy pomocy wojskowej.
Obok kontynuacji zamówień w ramach 10. umowy produkcyjnej, Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zapoczątkował prace nad podpisaniem 11. wieloletniego kontraktu, który ma objąć także 255 sztuk (w tym 60 zamówienie gwarantowane) – dostawy w latach 2028-2033. Jest to związane z dalszymi potrzebami lokalnymi oraz eksportowymi. Jak wskazuje część analiz, zaawansowane V-280 Valor nie będą w stanie (choćby ze względów operacyjno-finansowych) zastąpić części floty UH-60 Black Hawk w strukturach amerykańskich sił zbrojnych oraz klientów eksportowych. Tylko Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zakłada, że wiropłaty tego typu będą eksploatowane przynajmniej do lat 70. XXI wieku.
Obok armii amerykańskiej śmigłowce rodziny S-70 Black Hawk stanowią podstawowy typ wiropłata w wielu państwach świata. Obecnie, wobec sankcji nałożonych na Rosję, wiele państw planuje zakupy maszyn tego typu w miejsce konstrukcji pochodzenia wschodniego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu