28 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz koncern Boeing podpisali umowę w sprawie produkcji i dostaw 10. serii produkcyjnej wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących KC-46A Pegasus.
Powyższa umowa obejmuje produkcję piętnastu samolotów, która mają być dostarczone do końca lipca 2027 roku. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie, w kwocie 2,3 mld USD. Jak podkreśla producent, nowy kontrakt oznacza, że Departament Obrony zamówił już 153 KC-46A Pegasus (w tym część dla klientów eksportowych – Japonii oraz Izraela). Spośród nich dostarczono 78 sztuk (w tym dwa dla Japonii).
Wielozadaniowy samolot tankowania powietrznego KC-46A Pegasus powstał na bazie szerokokadłubowej maszyny pasażerskiej Boeing 767-200ER. Układ awioniki pokładowej oparto na najnowszych rozwiązaniach wdrożonych do eksploatacji na samolotach pasażerskich Boeing 787 oraz 777. Co ważne KC-46A Pegasus jest jedyną konstrukcją w segmencie, która dysponuje możliwością przewozu spaletyzowanych ładunków na pokładzie głównym - powoduje to, że obok głównej roli maszyny tankowania powietrznego może także służyć jako samolot transportowy bądź pasażerski (w tym przewozić rządowe VIP, dzięki opracowaniu stosownych modułów, które można zainstalować na pokładzie głównym w ciągu kilku godzin).
Departament Obrony Stanów Zjednoczonych sukcesywnie zamawia kolejne KC-46A Pegasus w ramach programu KC-X, który zakłada zamówienie 179 egzemplarzy na potrzeby US Air Force. Poza tym, w ramach procedury FMS, zakontraktowano maszyny dla Japonii (sześć) oraz Izraela (osiem). Cały czas prowadzone są działania zmierzające do uzyskania kolejnych zamówień eksportowych (m.in. wymienia się Włochy) oraz lokalnych. W tym ostatnim przypadku mowa o zakupie kolejnych 70 egzemplarzy – konkurencja, w postaci konsorcjum Lockheed Martin i Airbus, wycofała się z walki o powyższe zlecenie (nie można jednak wykluczyć, że Airbus będzie chciał powalczyć samodzielnie).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu