Ze sporym opóźnieniem, francuska państwowa grupa stoczniowa Naval Group poinformowała o przekazaniu pierwszej korwety typu Gowind Zjednoczonym Emiratom Arabskim.
Bani Yas (P 110) jest pierwszą z pary jednostek zamówionych przez Abu Zabi. Korweta opuściła Lorient 23 października i do portu przeznaczenia ma dotrzeć na początku grudnia. Wodowanie okrętu odbyło się 4 grudnia 2021 w stoczni Naval Group w Lorient.
Druga korweta - Al Emarat (P 111), zwodowana 13 maja 2022 roku, niebawem rozpocznie próby morskie.
25 marca 2019 roku Zjednoczone Emiraty Arabskie zamówiły w państwowej francuskiej stoczni Naval Group dwie korwety typu Gowind 2500 z opcją na kolejną parę. Naval Group przeszkoli też załogi jednostek, początkowo we Francji, potem w ZEA. Jeżeli opcja kontraktowa zostanie podjęta, druga para zostanie wyprodukowana w ZEA w stoczni Abu Dhabi Ship Building Company. Wartość początkowa umowy wyniosła 750 mln EUR.
Okręty dla ZEA są bardzo podobne do tych, które zakupiła Arabska Republika Egiptu. W tym przypadku pierwszy okręt powstał w stoczni w Lorient, kolejną trójkę zbudował zakład Alexandria Shipyard w Aleksandrii. Gowindy, ale już w mocno zmodyfikowanej, powiększonej odmianie (fregaty lekkie) buduje lokalnie malezyjska stocznia Boustead Heavy Industries Corporation. Są one oficjalnie klasyfikowane jako Littoral Combat Ships i stanowią efekt ślimaczącego się i pełnego problemów programu SGVP (Second Generation Patrol Vessel). W lipcu 2019 roku Rumunia wskazała Gowinda, jako zwycięzcę w przetargu na okręt dla Forțele Navale Române, ale ostatecznie zerwano porozumienie i nie zawarto umowy.
Korwety dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich wypierają 2800 ton i mierzą 102×16×5,4 m. Napęd jest spalinowo-elektryczny, zapewniający prędkość 25,5 węzła. Uzbrojenie stanowi 76,2 mm armata automatyczna Leonardo Super Rapid, system przeciwlotniczy MBDA VL MICA, pociski przeciwokrętowe MBDA MM40 Exocet Block 3C, lekkie torpedy zop Naval Group MU90. Ponadto okręty mają lądowisko i hangar do 10-tonowego śmigłowca oraz wiropłata bezzałogowego Schiebel S-100 i dwie 7-metrowe hybrydowe łodzie motorowe. Uzbrojenie i towarzyszące mu wyposażenie elektroniczne są zarządzane poprzez system Naval Group SETIS. Główne sensory zamontowano w maszcie zintegrowanym PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu