11 października koncern Huntington Ingalls Industries poinformował o podpisaniu umowy ramowej z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych w sprawie zapoczątkowania produkcji i dostaw bezzałogowych pojazdów podwodnych Lionfish.
Pierwsza umowa obejmuje dziewięć pojazdów, jednak opcje otwierają drogę do zakontraktowania do 200 egzemplarzy w ciągu najbliższych pięciu lat. Ogólnie kontrakt, uwzględniając opcje oraz usługi dodatkowe ma maksymalną wartość 347 mln USD. Formalnym dostawcą będzie firma Mission Technologies, należąca do powyższej korporacji stoczniowej.
Lionfish bazuje na produkowanych seryjnie pojazdach Remus 300, które zostały zakupione na testy w US Navy (dwa egzemplarze w maju 2021 roku). Dodatkowo są one oferowane na eksport poprzez komercyjną procedurę DCS – pierwszym klientem stała się Nowa Zelandia, która zakupiła (w czerwcu 2021 roku) cztery pojazdy przeznaczone do działań hydrograficznych oraz wsparcia sił przeciwminowych.
Według danych producenta, Lionfish ma charakteryzować się masą dochodzącą do 68 kg, długością do 2,3 metrów i średnicą 19 cm. Dzięki modułowej konstrukcji ma każdy egzemplarz może być dostosowany do wymagań operacyjnych – w zależności od konfiguracji, może operować w wodzie przez okres do 30 godzin. Pojazdy mają możliwość operowania na głębokościach dochodzących do 310 metrów. Głównym zadaniem ma być badanie dna morskiego dzięki instalacji stacji hydrolokacyjnej w wysokiej rozdzielczości obserwacji. W czasie przejścia może sprawdzać obszar o szerokości do 160 metrów. Dodatkowo może być wykorzystywany do misji rozpoznawczych oraz poszukiwania okrętów podwodnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu