29 sierpnia w należących do korporacji Lockheed Martin Polskich Zakładach Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu odbyła się uroczystość prezentacji pierwszej ukończonej tylnej sekcji kadłubowej wielozadaniowego samolotu bojowego F-16C/D Fighting Falcon.
W powyższej uroczystości wzięli udział pracownicy mieleckich zakładów, przedstawiciele korporacji Lockheed Martin oraz zaproszeni goście. Jednocześnie była to okazja do prezentacji dotychczasowych dokonań PZL w Mielcu w zakresie produkcji struktur kadłubowych oraz planów na przyszłość, które są bardzo ambitne.
Pierwsza tylna sekcja kadłubowa jest trzecim elementem strukturalnym, który został już wyprodukowany w Mielcu. Wcześniej ukończono dwa nieco mniejsze części kadłubowe, które zostały już wysłane do Greenville w Stanach Zjednoczonych, gdzie mają być wykorzystane do montażu ostatecznego samolotów F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72. Do projektu wykorzystano dostępną halę produkcyjną, która w przeszłości była miejscem prac przy samolotach I-22 Iryda. Mająca powierzchnię 14 tys. metrów kwadratowych przestrzeń została zmodernizowana i jest na etapie wyposażania w celu realizacji prac produkcyjnych na rzecz programu F-16. Obecnie w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu powstaje około 56% struktur kadłubowych (tylna sekcja kadłubowa, przednia sekcja kadłuba, panele kabiny pilota oraz sekcje centralne), natomiast wraz z rozbudową potencjału wskaźnik wzrośnie do 80%.
Obecnie Lockheed Martin złożył już zamówienia na blisko 50 kompletów struktur kadłubowych przeznaczonych do montażu ostatecznego w Greenville. Należy przy tym pamiętać, że dotychczas (formalnie) amerykański producent uzyskał kontrakty na 128 egzemplarzy, a dodatkowo oczekuje na podpisanie umowy z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych (pośredniczącym poprzez procedurę FMS) na kolejnych 20 (dla Bułgarii i Jordanii). Jak wskazują przedstawiciele PZL Mielec, miesięcznie ma być produkowanych do czterech kompletów struktur kadłubowych, które będą przeznaczone dla wszystkich odbiorców samolotów F-16.
W projekcie budowy kompetencji i zdolności umożliwiających produkcję struktur kadłubowych bardzo ważnym elementem była współpraca poszczególnych części korporacji Lockheed Martin. Grupa pracowników z Mielca przechodziła m.in. półroczne szkolenie w zakresie produkcji w zakładach w Greenville. Dodatkowo na miejscu w Polsce znajduje się niewielka grupa wspierająca Polaków. Powyższy zespołowy wysiłek jest zauważalny przez zarząd korporacji Lockheed Martin, dla której zakład w Mielcu to największy (poza granicami Stanów Zjednoczonych) organ produkcyjny. Poza wytwarzaniem struktur kadłubowych do F-16 w Polsce prowadzona jest produkcja i montaż wielozadaniowych śmigłowców S-70i Black Hawk oraz wielozadaniowych samolotów transportowych M-28 Skytruck.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu