22 maja Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z General Dynamics National Steel and Shipbiulding Co. w San Diego w stanie Kalifornia w sprawie zamówienia nowego zbiornikowca typu John Lewis.
Majowa umowa dotyczy dziewiątego okrętu serii, który obecnie nosi wyłącznie oznaczenie alfanumeryczne T-AO 213. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie, opiewające na 736 mln USD. Jednostka ma zostać dostarczona do marca 2028 roku i będzie budowana w San Diego w Kalifornii.
Obecnie w linii znajduje się prototypowy USNS John Lewis (od lipca 2022 roku). 21 stycznia bieżącego roku odbyła się uroczystość chrztu trzeciego okrętu serii – przyszłego USNS Earl Warren (T-AO 207). W grudniu 2022 roku położono stępkę czwartej jednostki – przyszłego USNS Robert F. Kennedy (T-AO 208), a w kwietniu bieżącego przyszłego USNS Lucy Stone (T-AO 209). Dodatkowo stocznia General Dynamics NASSCO dysponuje umowami na okręty (T-AO 210-212), spośród których w marcu rozpoczęto proces cięcia blach przyszłego USNS Sojourner Truth (T-AO 210).
Zbiornikowce typu John Lewis mają zastąpić w Military Sealift Command obecnie eksploatowane jednostki typu Henry J. Kaiser. W ich konstrukcji uwzględniono najnowsze rozwiązania prawne dotyczące ochrony środowiska. Ich zadaniem będzie zaopatrywanie w paliwa okrętowe i lotnicze jednostki lotniskowcowych grup uderzeniowych. Zabiorą do 157 000 baryłek ładunków płynnych. Ponadto mają one zdolność transportu towarów suchych (nie przewiduje się przewożenia amunicji i uzbrojenia) w magazynach o pojemności 417 m3, mrożonek do 433 m3 i 200 ton wody pitnej. Okręty wyposażono w pięć burtowych stanowisk przekazywania paliw i dwa ładunków stałych w ruchu. Zbiornikowce wypierają 49 850 ton, przy wymiarach: 227,3×32,2×10,2 m. Siłownia o mocy 28,8 MW umożliwi uzyskanie prędkości stałej 20 węzłów przy obciążeniu napędu w 85%. Parametr ten jest ważny dla jednostek towarzyszących lotniskowcom atomowym. Zasięg wyniesie 6147 Mm, a załogę tworzyć będzie 125 osób. Okręty będą nieuzbrojone, choć w projekcie przewidziano możliwość instalacji systemu obrony bezpośredniej SeaRAM i przeciwtorpedowego ATTDS. Zastosowano natomiast system demagnetyzacji i holowaną pułapkę przeciwtorpedową AN/SLQ-25 Nixie oraz lądowisko i hangar do śmigłowca.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu