Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy system sonarowy dla sił morskich Australii

USNS Able (T-AGOS 20) typu Victorious na pełnym morzu. Wyraźnie widać elementy systemu SURTASS na rufie, w tym przewłokę oraz bęben. Fot. US Navy

4 maja amerykański Departament Stanu zatwierdził możliwość sprzedania Australii, w ramach programu FMS, holowanego systemu hydrolokacyjnego AN/UQQ-2 SURTASS-E (Surveillance Towed Array Sensor System Expeditionary).

Wartość oferowanego wyposażenia oszacowana została na 207 mln USD, a głównym wykonawcą umowy, gdy ta zostanie zawarta, będzie korporacja Lockheed Martin.

Jak wskazuje litera E (od Expeditionary) system ten dostarczony zostanie w postaci modułowej i przeznaczony będzie do instalacji na wybranej platformie o charakterze cywilnym, spełniającej oczywiście odpowiednie warunki. Jednostki takie określane są jako VOO (Vessels of Opportunity). Jego elementy mieszczą się w standardowych kontenerach o długości 20 oraz 40 stóp. Poza samym systemem hydrolokacyjnym strona australijska wyraziła chęć pozyskania także brzegowego systemu przetwarzania danych, zapasowego zespołu hydrofonów, systemów wymiany danych, oprogramowania oraz innego (bliżej nieokreślonego) wyposażenia uzupełniającego. Dodatkowo w ramach tej samej umowy US Navy przeszkoli australijskich operatorów sonaru.

System SURTASS jest mobilnym, elementem zintegrowanego systemu monitoringu podwodnego IUSS (Integrated Undersea Surveillance System), a jego głównym elementem jest pojedynczy lub podwójny zespół hydrofonów (TL-29A) o długości 1500 m holowany na głębokości od 150 do 460 m, w odległości ok. 1 Mm za rufą nosiciela. W US Navy takową rolę realizują zbudowane w układzie SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull) pomocnicze jednostki pływające podlegające dowództwu logistycznemu MSC (Military Sealift Command) typu Victorious (cztery w służbie od 1991 roku) oraz pojedynczy typu Impeccable (T-AGOS 23 w służbie od 2000 roku).

System SURTASS instalowany na amerykańskich okrętach uzupełniony jest przez aktywny podsystem LFA (Low Frequency Active) pracujący na częstotliwości od 100 do 500 Hz. Jest to urządzenie o masie aż 155 ton i dlatego też trafiło tylko na pokład T-AGOS 23 (o wyporności 5368 ton). Pomniejszone LFA znane jako CLFA (od Compact) legitymują się masą „zaledwie” 64 tony i trafiły na pokłady trzech z czterech, wypierających 3384 tony, Victoriousów (Able, Effective oraz Victorious). Oferowana stronie australijskiej odmiana SURTASS-E nie została dostosowana do współpracy z CLFA. Canberra wystąpiła z prośbą o pozyskanie takowego systemu ze względu na chęć zwiększenia możliwości wykrywania okrętów podwodnych, szczególnie tych należących do Chińskiej Republiki Ludowej, w dużych odległościach. Jest to o tyle ważne, że kraj ten od dłuższego już czasu coraz śmielej działa w rejonie indopacyficznym.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc