17 kwietnia fińska firma Patria Oy poinformowała o oficjalnym dołączeniu Republiki Federalnej Niemiec do międzynarodowego programu zakupu kołowych transporterów opancerzonych 6×6 (CAVS).
Samo dołączenie Niemiec do programu Common Armored Vehicle System (pol. wspólny system pojazdów opancerzonych) odbyło się poprzez zawarcie tzw. porozumienia technicznego, wiążącego niemieckie władze w ramach programu CAVS. Celem berlińskiej administracji jest zbadanie możliwości zakupu kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6 w celu zastąpienia starych, Thyssen-Henschel (obecnie Rheinmetall) TPz 1 Fuchs. Bundeswehra dysponuje obecnie 825 takimi pojazdami w kilku wersjach i w niemal 30 wariantach (spośród 1400 dostarczonych w latach 1979-1993), zatem potencjalny rynek jest spory. Trzeba mieć jednak na uwadze, że samo dołączenie do programu CAVS nie oznacza, że to Patria 6×6, a nie jakiś inny pojazd (np. zmodernizowanych Fuchs) zastąpi TPz 1. Na razie wiadomo jedynie, że niemieckie Federalne Ministerstwo Obrony zamierza nabyć niewielką partię fińskich transporterów w celu przeprowadzenia poszerzonych testów. Ogłoszono to 1 listopada ubiegłego roku, przy okazji wskazując, że pojazdy miałyby być dostarczone i przetestowane jeszcze w 2023 r., co wskazuje, że ewentualnej umowy na zakup partii testowej można spodziewać się stosunkowo szybko.
Program CAVS został zainicjowany w 2019 r. przez Finlandię (ze zrozumiałych względów lider programu), Łotwę i Estonię (jej status w programie jest jednak niejasny). W 2021 r. do programu dołączyła Szwecja, która kilka dni temu zamówiła pierwszych 20 pojazdów. Dotychczas Finlandia, Łotwa i Szwecja zamówiły lub zadeklarowały wolę zakupu 760 transporterów (z czego ponad połowę zadeklarowała Szwecja ‒ 400). W razie zakupu większej partii przez Niemcy, możliwe jest częściowe ulokowanie produkcji Patrii 6×6 w jednej z niemieckich firm. Z doniesień medialnych wynika, że producent transportera prowadził w tej kwestii konsultacje z czołowymi niemieckimi producentami pojazdów opancerzonych: Rheinmetall AG, Krauss-Maffei Wegmann i FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft GmbH. Dotychczas jednak zarząd Patria Oy nie wybrał strategicznego partnera na rynku niemieckim.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu