Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Niemcy oficjalnie dołączyły do programu CAVS

Niemcy dołączyły do programu CAVS. Oznacza to, że firma Patria jest jeszcze bliżej sprzedaży Bundeswehrze transporterów Patria 6×6, choć sama transakcja bynajmniej jeszcze nie jest pewna. Na zdjęciu prototypowy pojazd z wieżą Cockerill Light Weapon Station (CLWS), która może być uzbrojona w armatę kal. 25 mm lub 30 mm (o zmniejszonym odrzucie, na amunicję 30×113 mm). Fot. Patria

17 kwietnia fińska firma Patria Oy poinformowała o oficjalnym dołączeniu Republiki Federalnej Niemiec do międzynarodowego programu zakupu kołowych transporterów opancerzonych 6×6 (CAVS).

Samo dołączenie Niemiec do programu Common Armored Vehicle System (pol. wspólny system pojazdów opancerzonych) odbyło się poprzez zawarcie tzw. porozumienia technicznego, wiążącego niemieckie władze w ramach programu CAVS. Celem berlińskiej administracji jest zbadanie możliwości zakupu kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6 w celu zastąpienia starych, Thyssen-Henschel (obecnie Rheinmetall) TPz 1 Fuchs. Bundeswehra dysponuje obecnie 825 takimi pojazdami w kilku wersjach i w niemal 30 wariantach (spośród 1400 dostarczonych w latach 1979-1993), zatem potencjalny rynek jest spory. Trzeba mieć jednak na uwadze, że samo dołączenie do programu CAVS nie oznacza, że to Patria 6×6, a nie jakiś inny pojazd (np. zmodernizowanych Fuchs) zastąpi TPz 1. Na razie wiadomo jedynie, że niemieckie Federalne Ministerstwo Obrony zamierza nabyć niewielką partię fińskich transporterów w celu przeprowadzenia poszerzonych testów. Ogłoszono to 1 listopada ubiegłego roku, przy okazji wskazując, że pojazdy miałyby być dostarczone i przetestowane jeszcze w 2023 r., co wskazuje, że ewentualnej umowy na zakup partii testowej można spodziewać się stosunkowo szybko.

Program CAVS został zainicjowany w 2019 r. przez Finlandię (ze zrozumiałych względów lider programu), Łotwę i Estonię (jej status w programie jest jednak niejasny). W 2021 r. do programu dołączyła Szwecja, która kilka dni temu zamówiła pierwszych 20 pojazdów. Dotychczas Finlandia, Łotwa i Szwecja zamówiły lub zadeklarowały wolę zakupu 760 transporterów (z czego ponad połowę zadeklarowała Szwecja ‒ 400). W razie zakupu większej partii przez Niemcy, możliwe jest częściowe ulokowanie produkcji Patrii 6×6 w jednej z niemieckich firm. Z doniesień medialnych wynika, że producent transportera prowadził w tej kwestii konsultacje z czołowymi niemieckimi producentami pojazdów opancerzonych: Rheinmetall AG, Krauss-Maffei Wegmann i FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft GmbH. Dotychczas jednak zarząd Patria Oy nie wybrał strategicznego partnera na rynku niemieckim.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc