7 marca Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Chińskiej (Tajwanu) podpisało z firmą RENK America umowę na dostawę nowych silników do czołgów M60A3 TTS.
Umowa ma wartość 7,245 mld NT (236 mln USD) i dotyczy ona nie tylko dostaw samych jednostek napędowych, ale utworzenia linii montażowej, która powstanie w zakładach remontowych Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Republiki Chińskiej w Nantou. Gotowość ma ona osiągnąć w 2028 r. Nie podano, jaki typ silnika został wybrany do zastąpienia obecnie używanego, wysokoprężnego Continental AVDS-1790-2 o mocy 560 kW/750 KM, ale ma to być jednostka o mocy ok. 736 kW/1000 KM. Najbardziej prawdopodobny jest AVDS-1790 w nowszej wersji (dostępne są wersje nawet o mocy 1103 kW/1500 KM). Dotychczas zakłady w Muskegon w stanie Michigan opuściło ponad 35 000 silników tej rodziny. Niewykluczone, że zmiana silnika będzie połączona z innymi zmianami, szczególnie w obrębie układu przeniesienia mocy.
Remotoryzacja czołgów M60A3 TTS ma być zresztą częścią szerszej modernizacji, obejmującej także udoskonalenie systemu kierowania ogniem. Szczegóły tej części programu nie zostały jednak jeszcze ujawnione, ale odpowiadać ma za nią Narodowy instytut Nauki i Technologii Chung-Shan (NCSIST). W 2022 r. przewidywano, że modernizacji poddanych zostanie 40 spośród ponad 300 użytkowanych M60A3 TTS (wg niektórych źródeł może ich być nawet 460). Tajwan nabył M60A3 TTS w Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie lat 90., po ich wycofaniu z eksploatacji w US Army i US Marine Corps. Są to najnowocześniejsze czołgi użytkowane dziś przez wojska lądowe Tajwanu, oczywiście do czasu otrzymania zamówionych w Stanach Zjednoczonych 108 czołgów M1A2T (eksportowa odmiana M1A2 SEPv3). Pozostałe wozy ‒ ponad 550 ‒ to CM-12 i CM-11, czyli, odpowiednio, zmodernizowane M48A3 i M60. Obydwa wyposażone zostały w zmodernizowaną wieżę M48A3 z nowym systemem kierowania ogniem.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu