Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Możliwości pomocy Ukrainie według Rheinmetall AG

Grupa przemysłowa Rheinmetall AG mogłaby przekazać Ukrainie nawet ponad 200 wozów bojowych – czołgów i bojowych wozów piechoty, większość z nich wymaga jednak remontu, co wymagałoby przynajmniej ponad pół roku od złożenia zamówienia. Fot. Bundeswehr

15 stycznia w internetowym wydaniu niemieckiej gazety „Bild” ukazał się wywiad z prezesem i dyrektorem generalnym grupy przemysłowej Rheinmetall AG Arminem Pappergerem, zawierający szereg ciekawych informacji na temat możliwości wsparcia Ukrainy przez jednego z czołowych światowych producentów uzbrojenia.

Rheinmetall AG ma dysponować w swych zasobach około setką bojowych wozów piechoty SPz Marder 1. Do niedawna było ich jeszcze 140, ale 40 z nich ma być przekazanych Grecji w ramach mechanizmu Ringtausch (w zamian za przekazanie Ukrainie bwp BMP-1A1 Ost), a około połowa z nich już dotarła do użytkownika. Przy kolejnych trwać mają „ostatnie prace” poprzedzające dostawę. Pozostałych 100 Marderów ma być w gorszym stanie, niż pojazdy wyselekcjonowane dla armii greckiej ‒ cykl remontu każdego z nich jest szacowany na 7-8 miesięcy. Szybciej mogłoby zostać przekazanych 20 pozostałych wozów dla Grecji, co jednak wymagałoby zgody Aten i zapewne wyremontowania 20 kolejnych wozów dla Ellinikós Stratós w późniejszym terminie. Papperger powiedział, że „do tej pory rząd Republiki Federalnej Niemiec nie poinformował firmy, skąd ma pochodzić 40 wozów obiecanych Ukrainie”.

Rheinmetall może przekazać Ukrainie (lub innemu państwu w ramach mechanizmu Ringtausch) także czołgi podstawowe. Firma dysponuje obecnie zapasem w postaci 22 czołgów Leopard 2 (zapewne w wersji A4) i 88 Leopardami 1 (prawdopodobnie w wersji A5). Papperger powiedział, że ich przekazanie Ukrainie bezpośrednio przez spółkę jest niemożliwe, bowiem wymaga to nie tylko zgody rządu niemieckiego, lecz również przeprowadzenia remontów wozów. „Bez zamówienia ze strony władz nie naprawimy tych czołgów, bo to koszt kilkuset mln EUR, Rheinmetall nie może tego sfinansować samodzielnie” - stwierdził prezes Rheinmetall AG. Same prace związane z remontem Leopardów (Armin Papperger nie podał, o który typ czołgu chodzi, o ile są w tym względzie jakieś istotne różnice) miałyby zająć „prawie rok”, jeśli remont zostałby przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi w Bundeswehrze normami. Brak informacji o tym, czy można ten proces przyspieszyć poprzez rezygnację z niektórych etapów prac.

Szef grupy Rheinmetall AG przekazał także informacje na temat 35 mm amunicji do samobieżnych dział przeciwlotniczych FlakPanzer Gepard. Na przełomie czerwca i lipca br. w zakładach grupy zakończona zostanie produkcja pierwszej nowej partii amunicji, zaś do połowy przyszłego roku Ukraina otrzyma 300 000 nabojów 35×228 mm. Według Pappergera, umożliwi to rozwiązanie problemu z amunicją do ukraińskich Gepardów, związanego z niechęcią rządu Szwajcarii do wysyłania broni i amunicji szwajcarskiej produkcji na Ukrainę (dotychczas w ramach Rheinmetall AG za produkcję amunicji 35 mm odpowiadały zakłady na terenie Szwajcarii).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc