10 stycznia Ministerstwo Obrony Republiki Singapuru (Kementerian Pertahanan) ujawniło koszt pozyskania czterech okrętów podwodnych typu Invincible (218SG) od niemieckiego koncernu stoczniowego thyssenkrupp Marine Systems (tKMS).
Jednostkowy koszt budowy tych okrętów, w chwili podpisania umowy (a właściwie dwóch, pierwszej w 2014 i drugiej w 2017), wyniósł 450 mln USD, a całego programu zamknął się w kwocie 1,8 mld USD.
Wartość ta porównywalna jest z zakupem 15 samolotów wielozadaniowych Boeing F-15SG dla Sił Powietrznych Singapuru. Roczne koszty obsługi czterech okrętów wynosić będą wg ogólnie przyjętych standardów 2-3% ich wartości zakupu.
Zakupione w Republice Federalnej Niemiec cztery okręty podwodne typu 218SG zastąpią w stosunku 1:1 dotychczas eksploatowane jednostki należące do dwóch typów: Challenger (dwie w służbie od 1999 roku) oraz Archer (dwie w służbie od 2011 roku). Okręty te odkupione zostały od Szwecji i wprowadzone do służby w Siłach Morskich Singapuru (Angkatan Laut Republik Singapura) po przeprowadzeniu stosownych prac stoczniowych.
Okręty typu Challenger to gruntownie zmodernizowane Sjöormeny (typ A14), które służbę w szwedzkiej Marinen rozpoczęły pod koniec lat 60. Na początku nowego millenium strona singapurska pozyskała cztery okręty tego typu. Spośród nich Challenger (eks-Sjöbjörnen) i Centurion (eks-Sjöormen) opuściły bandery 11 marca 2015 roku po ponad 47 i 48 latach aktywnej służby. Pozostałe dwa: Conqueror (eks-Sjölejonet) oraz Chieftain (eks-Sjöhunden) liczą sobie odpowiednio 55 i 54 lata. Dwa okręty typu Archer to z kolei pozyskane pod koniec pierwszej dekady tego wieku, podobnie jak poprzednicy także i zmodernizowane, jednostki typu Västergötland (A17) tj. Archer (eks-Hälsingland) i Swordsman (eks-Västergötland). Dwa pozostałe okręty tego typu zostały zmodernizowane w Szwecji dla potrzeb Svenska Marinen i znane jako typ Södermanland A17S (obecnie w służbie pozostaje tylko jedna jednostka tego typu). Podobnie jak poprzednio wspomniane jednostki nie są to nowe okręty Archer ma obecnie 35 a Swordsman 36 lat służby za sobą.
Projekt nowych okrętów podwodnych dla Singapuru powstał w oparciu o cechy jednostek typu 212 i 214, a także niezrealizowanego 216. Nad jego szczegółami pracowali natomiast wspólnie specjaliści z singapurskiej agencji DSTA (Defence Science and Technology Agency), inżynierowie z tkMS oraz przedstawiciele odbiorcy, czyli Angkatan Laut Republik Singapura.
Typ 218SG legitymuje się wypornością pełną 2200 ton w położeniu podwodnym (2000 ton na powierzchni) przy wymiarach 70 x 6,3 m. Okręty te wyposażone są w opracowany w Niemczech napęd niezależny od dostępu powietrza (AIP) oparty o ogniwa paliwowe. Prędkość maksymalna na powierzchni wynosi 10 węzłów i rośnie do powyżej 15 węzłów pod wodą. Dzięki AIP okręty mogą przebywać pod wodą nieprzerwanie (bez konieczności podnoszenia chrapów) przez okres od 28 do nawet 42 dni. Uzbrojenie składa się z ośmiu wyrzutni kal. 533,4 mm do torped ciężkich. Załogę stanowi zaledwie 28 osób.
Pierwszy okręt tego typu (przyszły Invincible) zwodowany został w należącej do koncernu thyssenkrupp Marine Systems stoczni w Kilonii 18 lutego 2019 roku i obecnie przechodzi próby morskie, jego przekazanie odbiorcy planowane jest na ten rok. Kolejne dwa okręty tego typu (przyszłe Impeccable i Illustrious) zwodowano z kolei 13 grudnia ubiegłego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Jestem ciekaw kiedy u nas ktoś pomyśli o okrętach podwodnych. W sytuacji rekordowych wydatków na obronność należy pomyśleć o rozwiązaniu pomostowym dla Orki. Tylko zamiast kupować kolejne reanimowane wraki można kupić/zbudować kompaktowe okręty podwodne o wyporności ok. 500 ton (jak kobeny) tak jak to robi Rumunia, Turcja, Korea itp. Ich budowa jest kilkakrotnie krótsza i tańsza niż oceanicznych odpowiedników a zadania na Bałtyku wykona tak samo albo i lepiej że względu na kompaktowe wymiary.
Program Orka powinien być jednym z priorytetów do moderacji naszej MW