22 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Raytheon w sprawie produkcji i dostaw 23. partii produkcyjnej kierowanych pocisków AIM-9X Sidewinder.
Powyższa umowa ma wartość 317,5 mln USD i ma zostać zrealizowana do sierpnia 2026 roku. Na jej mocy producent dostarczy 290 bojowych pocisków AIM-9X Sidewinder Block II (160 dla USAF, 12 dla US Army oraz 118 sztuk dla klientów eksportowych poprzez procedurę FMS), a także 181 AIM-9X Block II+ (wszystkie FMS). Dodatkowo umowa obejmuje 146 szkolno-treningowych CTAM-9X Block II (70 USAF i 76 FMS), kontenery transportowe, pakiety części zamiennych oraz makiety gabarytowo-masowe. Zamawiający, ani producent nie publikują szczegółowych informacji odnośnie odbiorców – wiadomo, że w momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie zakupu. Biorąc pod uwagę dotychczasowe komunikaty, wśród klientów można wymienić m.in. Portugalię oraz Włochy. Pierwsze z wymienionych państw zamawia je dla samolotów F-16AM/BM Fighting Falcon, a drugie F-35A/B Lightning II.
W bieżącym roku Raytheon podpisał umowę w sprawie dalszych modyfikacji pocisków, które mają trwać do września 2027 roku. W lipcu ubiegłego roku producent świętował dostarczenie 10000. egzemplarza seryjnego pocisku AIM-9X Sidewinder. Pierwsze z nich wprowadzono do uzbrojenia w 2003 roku, a w ciągu lat jest systematycznie rozwijany aby nadążyć za konkurencją oraz zmianami na polu walki. Dotychczas odnotowano jedno użycie bojowe pocisku AIM-9X Sidewinder – 18 czerwca 2017 roku pilot US Navy próbował zestrzelić przy pomocy tego typu uzbrojenia syryjski samolot Su-22. Według dostępnych przekazów, po odpaleniu doszło do usterki technicznej i AIM-9X chybił. Ostatecznie syryjska maszyna została zniszczona przy pomocy AIM-120 AMRAAM.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu