2 listopada Ministerstwo Obrony Włoch upubliczniło raport w sprawie modernizacji floty wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego. Powyższy dokument wskazuje, że Rzym może zakupić nie dwa, a sześć samolotów Boeing KC-46 Pegasus.
Powyższa informacja to wynik analiz wskazujących, że ujednolicenia wyposażenia i konfiguracji samolotów tankowania powietrznego może być niemożliwe – obecnie włoskie lotnictwo eksploatuje cztery KC-767A (dostarczone w latach 2011-12), które miały być uzupełnione przez dwa KC-46A Pegasus. Zainteresowanie Włoch zamówieniem tych ostatnich zostało odnotowane m.in. w lecie ubiegłego roku. Zmiana koncepcji wynika z różnic w budowie i wyposażeniu – pomimo, że KC-767A oraz KC-46A bazują na konstrukcji samolotu pasażerskiego Boeing 767, zmiany są na tyle rozległe, że pojawił się brak ekonomicznego sensu takiej operacji.
Zgodnie z propozycją włoskiego resortu obrony, Rzym miałby zamówić sześć KC-46A Pegasus (które mają otrzymać lokalne oznaczenie KC-767B) poprzez procedurę DCS (Direct Commercial Sale). Wyposażenie militarne (systemy wymiany danych, łączność, układy samoobrony) miałyby zostać zamówione poprzez federalną procedurę FMS. W ramach rozliczenia Boeing ma przejąć cztery obecnie używane KC-767A, a także zapewnić usługę wsparcia logistycznego przez okres pięciu lat – cały program miałby kosztować Włochów 1,1 mld EUR.
Z całą pewnością tego typu umowa, która ma wejść w życie w przyszłym roku, oznacza sukces obu stron. Włosi otrzymają fabrycznie nowe samoloty transportowo-tankujące w standardzie amerykańskim i w pełni ujednoliconym zestawie wyposażenia. Boeing z kolei będzie mógł ogłosić sukces zdobycia trzeciego klienta eksportowego na KC-46A (po Japonii i Izraelu). Dodatkowo nie można wykluczyć, że KC-767A zostałyby odsprzedane z zyskiem innemu klientowi – poza państwami, które poszukują tego typu rozwiązań, na rynku znajdują się także cywilni operatorzy świadczący usługi transportowo-tankujące siłom zbrojnym.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu