Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Sprawdzenie zdolności operacyjnej w ramach misji ASAR

Do akcji ratowniczej skierowano m.in. śmigłowiec Mi-8 z 4. LZPR z Łęczycy, wydzielony z 1. dlot w Leźnicy Wielkiej. Fot. Wojciech Mazurkiewicz

W niedzielę 16 października br. miało miejsce sprawdzenie zdolności operacyjnej w ramach misji ASAR (Aeronautical Search and Rescue), w okolicy miejscowości Grabienice koło Konina. Plan sprawdzenia zakładał wystąpienie zdarzenia lotniczego, w którym ucierpiało dwoje paralotniarzy.

Jeden z uczestników zdarzenia podczas opadania uruchomił nadajnik sygnału niebezpieczeństwa PLB (Personal Locator Beacon), który to poprzez międzynarodowy system dla poszukiwania i ratownictwa Cospas-Sarsat dotarł do ośrodka ARCC (Aeronautical Rescue Coordination Centre) już po czterech minutach.

Do akcji ratowniczej zostały skierowane miejscowe siły ratownicze OSP Grabienice, Wodna Służba Ratownicza oraz śmigłowiec Mi-8 z 4. Lotniczego Zespołu Poszukiwawczo-Ratowniczego z Łęczycy, wydzielony z 1. Dywizjonu Lotniczego w Leźnicy Wielkiej. Załoga śmigłowca dotarła na miejsce zdarzenia po 35 minutach od wysłania sygnału. Wcześniej na miejscu zdarzenia zjawiły się miejscowe służby ratownicze i podjęły stosowne działania, wraz z zabezpieczeniem miejsca lądowania śmigłowca.

Upozorowanie obrażeń poszkodowanych dało okazję do przećwiczenia procedur medycznych w pełnym spektrum i z zachowaniem pełnego realizmu. Fot. Wojciech Mazurkiewicz

Upozorowanie obrażeń poszkodowanych dało okazję do przećwiczenia procedur medycznych w pełnym spektrum i z zachowaniem pełnego realizmu. Po wstępnym badaniu oraz zaopatrzeniu ran, poszkodowani zostali dostarczeni na miejsce lądowania śmigłowca, a następnie przetransportowani drogą powietrzną do SOR Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Ludwika Perzyny w Kaliszu.

Poszkodowani zostali przetransportowani drogą powietrzną do SOR Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kaliszu. Fot. Wojciech Mazurkiewicz

Po raz kolejny była to okazja przeprowadzenia ćwiczenia oraz do współdziałania instytucji zaangażowanych w działania służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego ASAR. Funkcjonowanie całego systemu zostało sprawdzone, potwierdzając wysokie kwalifikacje zaangażowanych służb i pełną operacyjność w przypadku wystąpienia realnego zdarzenia lotniczego na terenie rejonu informacji powietrznej FIR Warszawa.

Autorzy: Wojciech Mazurkiewicz i Przemysław Walc (Kierownik Cywilno-Wojskowego Ośrodka Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego ARCC).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc