Podczas MSPO 2022 firma Auto Podlasie wraz z partnerami zaprezentowała dwa nowe pojazdy: opcjonalnie załogowy lekki pojazd aeromobilny TAERO i lekki pojazd opancerzony Recon.
TAERO (od nazw Tarvos - projekt pojazdu bezzałogowego realizowany przez jednego z partnerów, firmę STEKOP S.A. - i AERO) to pojazd opcjonalnie załogowy, którego konstrukcja wywodzi się z lekkiego pojazdu wielozadaniowego AERO opracowanego przez konsorcjum pod przewodnictwem firmy Kafar Bartłomiej Szukiert. Nowy wóz wyposażono w napęd hybrydowy (silnik wysokoprężny ma moc 96 kW/130 KM, zaś elektryczny 50 kW) , pozwalający rozpędzić wóz do 100 km/h (na drodze utwardzonej i z kierowcą za kierownicą). Zasięg sięga 400 km przy wykorzystaniu silnika spalinowego i 30 km przy wykorzystaniu silnika elektrycznego. Dla poprawy ekonomiczności jazdy pojazd wyposażono w system odzysku energii. Masa własna pojazdu wynosi 2800 kg, zaś ładowność sięga 1 tony. Pojazd ma wymiary 3600×2100x2100 mm, po złożeniu osłony kierowcy wysokość maleje do 1500 mm. Zachowano możliwość zrzutu z pokładu samolotu czy z podwiesia śmigłowcowego. W trybie autonomicznym pojazd może być naprowadzany za pomocą różnych typów układów naprowadzania, od lekkiego przenośnego panelu o niewielkim zasięgu, poprzez układ zamontowany na innym pojeździe (zasięg w terenie 5-20 km, zależnie od rzeźby terenu), aż po dużą antenę o zasięgu do 150 km. Ponadto wóz wyposażono w układ nawigacji GPS oraz dzienno-nocny system obserwacji dookólnej. Rozwiązania związane z autonomicznym trybem jazdy wprost wywodzą się z projektu Tarvos, a niezbędne układy zajmują miejsce przewidziane w zwykły PWA AERO dla pasażera. Pojazd może być wykorzystywany jako nośnik uzbrojenia (zdalnie sterowanego stanowiska strzeleckiego, ppk, amunicji krążącej), pojazd logistyczny, wóz rozpoznawczy czy wóz ewakuacji rannych.
Z kolei Recon ma podczas MSPO 2022 swoją polską premierę - pierwszą miał w maju w Rumunii podczas wystawy BSDA. Lekki opancerzony pojazd rozpoznawczy 4×4 RECON został opracowany przez mgr inż. Piotra Laska we współpracy z firmą Auto Podlasie Sp. z o.o. (współtwórca używanego przez 6. Brygadę Powietrznodesantową pojazdu AERO, także zaprojektowanego przez Piotra Laska) z myślą o działaniu w różnych warunkach klimatycznych i terenowych. Opancerzone podwozie z kuloodpornymi szybami zapewnia żołnierzom ochronę przez bronią strzelecką (poziom I lub opcjonalnie II wg STANAG 4569A przeciwko amunicji strzeleckiej lub poziom I wg tej samej normy przeciwko odłamkom artyleryjskim) oraz minami (poziom I wg STANAG 4569B). Także stanowisko strzeleckie ‒ które można uzbroić w 5,56, 7,62 lub 12,7 mm km lub 40 mm granatnik automatyczny ‒ jest lekko opancerzone, a dodatkowe płyty opancerzenia chronią również zbiornik paliwa i chłodnicę. Bezpieczeństwo w razie ostrzału zwiększają opony typu run-flat. Pojazd ma 3980 mm długości (bez wyciągarki), 2038 mm szerokości (bez koła zapasowego) i 2525 mm wysokości (ze stanowiskiem strzeleckim). Rozstaw osi wynosi 2600 mm. Masa własna pojazdu, zależnie od konfiguracji, wynosić ma 3200÷3300 kg, zaś dopuszczalna masa całkowita ma sięgać 4000 kg. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny o pojemności 4,2 l i mocy 125 kW/170 KM (alternatywnie o pojemności 4,5 l i mocy 151 kW/205 KM), współpracujący z manualną skrzynią biegów. Pojazd zaprojektowaniu z myślą o załodze złożonej z trzech lub czterech osób. RECON ma być oferowany formacjom lekkim, szczególnie aeromobilnym. Podczas kieleckiej wystawy zaprezentowano go w wersji pojazdu kierowania dla TAERO - zachowano możliwość uzbrojenia pojazdu, zaś operator TAERO zajmuje miejsce obok kierowcy. Możliwe jest jednak takie skonfigurowanie wnętrza, aby Recon mieścił dwóch operatorów (np. dwóch pojazdów TAERO lub pojazdu TAERO i jego uzbrojenia).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu