27 sierpnia w stoczni Newport News Shipbuilding w Newport News w stanie Wirginia odbyła się uroczystość położenia stępki lotniskowca z napędem jądrowym Enterprise dla US Navy.
Przyszły USS Enterprise (CVN 80) będzie już trzecim lotniskowcem atomowym typu Gerald R. Ford (CVN 78). Jednocześnie warto przypomnieć, że poprzednim Enterprisem był pierwszy na świecie lotniskowiec z napędem jądrowym CVN 65, który służył od 25 listopada 1961 do 3 lutego 2017 roku. Budowę CVN 80 rozpoczęto od cięcia blach pięć lat temu.
Stocznia Newport News Shipbuilding, należąca do korporacji Huntington Ingalls Industries, jest jedyną w Stanach Zjednoczonych mającą możliwość budowy jednostek tej klasy. Patronkami okrętu zostały złote medalistki olimpijskie Simone Biles i Katie Ledecky, których inicjały napawano do stalowej płyty, która została na stałe przymocowana do konstrukcji lotniskowca. Do budowy CVN 80 już wykorzystano około 10 ton stali z poprzednika, pierwszego lotniskowca atomowego, który po wycofaniu ze służby jest obecnie zacumowany w Hampton Roads, do czasu, gdy plany utylizacji zostaną określone przez US Navy. Ma to symbolicznie oznaczać kontynuację tradycji na nowym okręcie. W 2019 roku jedna z kotwic Enterprise’a została przeniesiona na lotniskowiec typu Nimitz USS George Washington (CVN 73), podczas jego remontu średniego, realizowanego właśnie przez w Huntington Ingalls Industries w Newport News. Po zakończeniu budowy, ponad 17 ton stali z CVN 65 będzie „żyło” w CVN 80.
W tym roku Amerykanie świętują 100-lecie eksploatacji lotniskowców w US Navy, a wszystkie będące dziś w kampanii zostały zbudowane w Newport News Shipbuilding. Obecnie zakład pracuje też nad kolejną jednostką serii - Doris Miller (CVN 81), jak też remontem okresowym USS George Washington (CVN 73) i USS John C. Stennis (CVN 74) - obydwa typu Nimitz.
Planuje się, że ukończenie prac przy USS Enterprise (CVN 80) nastąpi w sierpniu 2028 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu