29 czerwca w lotniczej części bazy Rota w Hiszpanii doszło do uroczystości zakończenia eksploatacji, przez hiszpańskie lotnictwo morskie, wielozadaniowych śmigłowców Sikorsky SH-3 Sea King. Pierwsze z nich trafiły do linii ponad 50 lat temu.
Początkowo eksploatowane w charakterze wyspecjalizowanych maszyn zwalczania okrętów podwodnych, z biegiem lat były modyfikowane i przebudowywane do innych zadań. Wśród nich należy wymienić nosicieli systemu wczesnego ostrzegania i dowodzenia (trzy egzemplarze), a także jako wielozadaniowe maszyny transportowe. Ogółem Hiszpanie zamówili osiemnaście SH-3 Sea King, spośród których siedem utracono w wypadkach i katastrofach. Pozostała ósemka, od 2001 roku, została przystosowana do pełnienia roli transportowo-desantowej. Stanowiły trzon 5. Eskadry Śmigłowców Flotilla de Aeronaves de la Armada.
W swojej podstawowej roli, śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych, SH-3 zostały zastąpione przez Sikorsky SH-60B Seahawk (dwanaście sztuk). Ze względu na opóźnienia programu wielozadaniowych śmigłowców NHIndustries NH90 rząd w Madrycie podjął decyzję o interwencyjnym przejęciu ośmiu (używanych) Sikorsky SH-60F Seahawk i ich przebudowie do standardu transportowego – pierwsze cztery trafiły do eksploatacji w latach 2021-22, a kolejne cztery mają zostać dostarczone do końca I połowy 2023 roku.
Lotnictwo morskie Hiszpanii oczekuje na dostawę siedmiu NH90TTH, które mają przejąć w przyszłości zadania transportowo-desantowe. Dodatkowo uruchomiono także projekt rozbudowy potencjału eskadry wiropłatów ZOP – w marcu bieżącego roku amerykański Departament Stanu autoryzował sprzedaż Hiszpanii ośmiu MH-60R Seahawk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu