17 maja w stoczni Mazagon Docks Limited zwodowano dwa pierwszoliniowe okręty: niszczyciel i fregatę dla Marynarki Wojennej republiki Indii.
Podwójna uroczystość odbyła się w państwowej stoczni Mazagon Dock Shipbuilders Limited (MDL) w Mumbaju. Surat to czwarty niszczyciel rakietowy typu P15B (Visakhapatnam), uzbrojony m.in. w pociski manewrujące PJ-10 BrahMos, zaś Udaygiri to druga fregata typu P17A (Nilgiri). Obydwa typy okrętów zostały zaprojektowane we własnym zakresie przez Dyrekcję Projektowania Marynarki Wojennej DND (Directorate of Naval Design) i zbudowane w MDL w Bombaju. Stanowią rozwinięcia swoich poprzedników, odpowiednie typów Kolkata i Shivalik.
W okolicznościowym przemówieniu minister obrony Indii Raksha Mantri określił okręty jako „ucieleśnienie niezachwianego zaangażowania rządu we wzmocnienie zdolności morskich kraju, z naciskiem na osiągnięcie ‘Aatmanirbhar Bharat’ [samowystarczalne Indie, przyp. red.], w czasie gdy świat jest świadkiem zakłóceń w globalnym łańcuchu dostaw z powodu COVID-19 i konfliktu Rosja-Ukraina”. To stwierdzenie nieco na wyrost, ponieważ wciąż pewne istotne podzespoły tych okrętów są importowane. Niemniej, łącznie z inicjatywami takimi jak „Make in India” (produkuj w Indiach), Marynarka Wojenna przyznała w 2014 roku 76% kontraktów typu Acceptance of Necessity i 66% kontraktów typu Cost-Basis indyjskim dostawcom, a około 90% amunicji zostało wyprodukowane lokalnie. Ponadto w ciągu ostatnich pięciu lat budżetowych ponad dwie trzecie budżetu modernizacyjnego floty zostało wydane na zamówienia lokalne. Spośród 41 okrętów nawodnych i podwodnych zamówionych przez Marynarkę Wojenną, 39 pochodzi z krajowych stoczni. Niszczyciel Surat ma wejść do służby w 2025 roku, natomiast Udaygiri rok wcześniej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu