18 lutego niemiecka grupa przemysłowa Rheinmetall AG zaprezentowała wóz wsparcia ogniowego, de facto czołg, Lynx 120, zbudowany na bazie podwozia bojowego wozu piechoty Lynx KF41, zakupionego przez Węgry i oferowanego w wielu innych państwach.
Lynx 120 łączy sprawdzone podczas licznych testów podwozie Lynx KF41 o modułowej architekturze z nową, lecz wykorzystującą również sprawdzone rozwiązania, wieżą ze 120 mm armatą gładkolufową Rheinmetall 120 L/55A1. Umożliwiającą prowadzenia ognia amunicji podkalibrową np. DM63A1, a także wielozadaniową z programowalnym rozcaleniem DM11. Pojazd ma zapewniać użytkownikom zarówno wsparcie ogniowe, jak i zdolności przeciwpancerne. Oznacza to, że mimo marketingowego zaklasyfikowania go jako wozu wsparcia ogniowego, w praktyce będzie on pełnoprawnym czołgiem, choć pod względem opancerzenia będzie ustępował czołgom podstawowym (a jednocześnie będzie pod względem ochrony biernej przewyższał większość czołgów lekkich, jak np. konkurujące ze sobą w ramach amerykańskiego programu MPF pojazdy firm GDLS i BAE Systems). Uzupełnieniem uzbrojenia głównego ma być sprzężony z armatą 7,62 mm km i zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia obsługiwane przez dowódcę, umieszczone na stropie dwuosobowej wieży. Na zaprezentowanym pojeździe zostało ono uzbrojone w 12,7 mm wkm.
Wóz ma cechować stosunkowo niska masa (choć przypuszczalnie będzie ona oscylować między 40 a 50 ton), a także akceptowalna cena. Podobnie jak bwp Lynx KF41, Lynx 120 ma zachowywać możliwość dowolnej konfiguracji systemu ochrony pojazdu, włącznie z możliwością wykorzystania aktywnego systemu ochrony Rheinmetall StrikeShield lub ADS. Modułowa konstrukcja ułatwia przy tym nie tylko zmiany w konfiguracji osłony pojazdu, lecz również przyszłe potencjalne modernizacje wozu. Załoga ma mieć do dyspozycji system obserwacji dookólnej, znacząco zwiększający świadomość sytuacyjną.
Lynx 120 może być ciekawą ofertą dla przyszłych użytkowników bwp Lynx KF41, szczególnie tych dysponujących ograniczonymi możliwościami finansowymi i takich, którzy mają specyficzne wymagania odnośnie masy pojazdu. Stosowanie aktywnego systemu ochrony zdolnego do zwalczania podkalibrowej amunicji przeciwpancernej osiągającej bardzo wysokie prędkości (prędkość wylotowa rzędu 1500-1800 m/s) może ograniczyć wpływ stosunkowo słabego opancerzenia na ogólną wartość bojową pojazdu, a Rheinmetall deklaruje, że jego systemy podczas testów potwierdziły takie zdolności.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Podobny do PL1
PL-1 Concept czyżby u nas się nie opłaca, patent do Niemiec sprzedany
Za kradzież projektu i zakaz produkcji pl 01 concept powinni ich wychłostać, przecież to nasza konstrukcja!!