15 lutego w Singapurze rozpoczął się Międzynarodowy Salon Lotniczy Singapore Airshow. Jedną z atrakcji tegorocznej edycji jest para samolotów Lockheed Martin F-35A Lightning II należąca do US Air Force. Nie byłoby w tym nic niezwykłego gdyby nie maszyna wsparcia.
Samoloty F-35A Lightning II przebazowano z wyspy Guam, gdzie odbywają się międzynarodowe ćwiczenia Cope North (z udziałem F-35A należących do US Air Force oraz Royal Australian Air Force). Co ciekawe uzupełnianie paliwa w powietrzu zostało wykonane z wykorzystaniem samolotu Boeing KC-46A Pegasus. Powyższa informacja oznacza, że dowództwo US Air Force, w ramach procesu certyfikacji, musiało zatwierdzić tego typu możliwość w ciągu ostatnich miesięcy. Do grudnia 2021 roku KC-46A Pegasus dysponował certyfikatami pozwalającymi na uzupełnianie paliwa w powietrzu dla około 70% parku sprzętowego Departamentu Obrony. Wśród głównych typów, które wówczas, nie mogły korzystać z takiego wsparcia wymieniano właśnie samoloty bojowe 5. generacji – było to związane z możliwością uszkodzenia powłok przez sztywne łącze do tankowania.
Przebazowanie z Guam do Singapuru z wykorzystaniem KC-46A oznacza, że US Air Force kontynuuje proces rozszerzania możliwości operacyjnych samolotów tankowania powietrznego. W ramach programu KC-X Departament Obrony Stanów Zjednoczonych planuje zakup 179 egzemplarzy KC-46A Pegasus. Dodatkowo Boeing, przy wsparciu władz federalnych, uzyskał niewielkie zamówienia eksportowe z Japonii oraz Izraela. Dodatkowo zakupem zainteresowane są także Włochy. Producent nie zamierza kończyć produkcji, gdyż oficjalne ogłosił, że KC-46 Pegasus będzie także oferowany Departamentowi Obrony w ramach programu KC-Y, który obejmuje zamówienie kolejnych 150 samolotów tej klasy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu