Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Lockheed Martin odkrywa karty w programie KC-Y

Według koncepcji LMXT będzie produktem w pełni amerykańskim: zmontowanym w zakładach koncernu Airbus w Mobile w stanie Alabama i dostosowanym do zadań wojskowych w zakładach korporacji Lockheed Martin w Marietta w stanie Georgia. Fot. Lockheed Martin

31 stycznia korporacja Lockheed Martin poinformowała o szczegółach związanych z propozycją zaoferowania Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego LMXT, czyli zamerykanizowanego A330MRTT.


Powyższa koncepcja to wynik potrzeb amerykańskich sił zbrojnych związanych z kolejną fazą wymiany floty samolotów tankowania powietrznego, która jest znana jako KC-Y. LMXT jest owocem wcześniejszego porozumienia pomiędzy korporacją Lockheed Martin oraz koncernem Airbus. Obecnie amerykański potentat upublicznił szczegóły projektu. Jak można było się spodziewać wcześniej, samoloty LMXT miałyby być montowane na amerykańskiej linii montażu ostatecznego samolotów Airbus A330, która miałaby powstać w zakładach Airbus w Mobile w stanie Alabama (obecnie znajdują się tam linie montażowe A320 oraz A220). Maszyny w konfiguracji bazowej przelatywałyby do zakładów korporacji Lockheed Martin w Marietta w stanie Georgia (obecnie odpowiedzialne m.in. za montaż ostateczny średnich samolotów transportowych C-130J Super Hercules), gdzie przechodziłyby proces konwersji do standardu MRTT.

Tego typu rozwiązanie nie jest niczym nowym. Obecnie w ten sposób realizowana jest produkcja i dostawy samolotów A330MRTT przez koncern Airbus czy też KC-46A Pegasus przez Boeinga. Procedura pozwala na ograniczenie kosztów montażu maszyny w konfiguracji bazowej, która może korzystać z cywilnej linii montażowej samolotów pasażerskich.

Według planów program KC-Y ma objąć zamówienie około 150 egzemplarzy wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego. Ich dostawy mają zacząć się w 2029 roku – ma to być konstrukcja bazująca na rozwiązaniach komercyjnych i będąca w produkcji. Ma to ograniczyć czas wdrożenia do produkcji oraz dostaw. Obecnie Departament Obrony Stanów Zjednoczonych realizuje program KC-X, w ramach którego Boeing ma dostarczyć 179 samolotów KC-46A Pegasus, które bazują na komercyjnym modelu 767-200ER. Dotychczas US Air Force odebrały 55 z nich.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc