Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Postępy programu budowy samolotów E-2D Hawkeye

Northrop Grumman zakończył produkcję samolotów E-2D Hawkeye zamówionych w 2014 roku w ramach I wieloletniej umowy z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych. Fot. Northrop Grumman

21 stycznia korporacja Northrop Grumman poinformowała o zakończeniu realizacji pierwszego, wieloletniego, kontraktu z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych, który dotyczył produkcji i dostaw pokładowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-2D Hawkeye.

Ostatnim egzemplarzem z powyższej serii była maszyna o numerze seryjnym AA-52, która jednocześnie jest 51. E-2D Hawkeye dostarczonym lotnictwu morskiemu Stanów Zjednoczonych. Pierwszy wieloletni kontrakt produkcyjny na samoloty powyższego typu zawarto w 2014 roku – obejmował 25 egzemplarzy dla US Navy, a dodatkowo objął także produkcję eksportową dla Japonii, która w ramach I partii zamówiła cztery samoloty tego typu. Jak wskazuje dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych, tego typu kontrakt pozwolił na zaoszczędzenie kwoty około 587 mln USD w stosunku do corocznych umów na niewielkie partie produkcyjne.

Nie może więc dziwić fakt, że w 2019 roku Northrop Grumman oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zawarli drugą wieloletnią umowę na produkcję samolotów E-2D Hawkeye. Obejmuje ona 24 egzemplarze dla US Navy, a dodatkowo pozwoli na zaoferowanie atrakcyjnej ceny dla klientów eksportowych – w ramach powyższego kontraktu zbudowane zostaną kolejne samoloty dla Japonii (dziewięć) oraz trzy dla Francji. W powyższym przypadku oszczędności dla budżetu federalnego mają wynieść około 411 mln USD, a produkcja ma zostać zrealizowana do końca 2023 roku.

Jak wskazuje producent, najnowszy egzemplarz E-2D Hawkeye, AA-52, reprezentuje najnowszą konfigurację wyposażenia pokładowego. Obejmuje ona nowe oprogramowanie systemów pokładowych (DSSC Block 3), a także pełną możliwości wykorzystania sondy do uzupełniania paliwa w powietrzu przy pomocy giętkiego przewodu tankującego. Ten krok pozwoli na zwiększenie czasu operacyjnego powyżej obecnych 5 godzin.

Obecnie producent wraz z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych prowadzą działania marketingowe związane ze zdobyciem nowych klientów eksportowych. Ma to związek z faktem, że II wieloletnia umowa produkcyjna dla US Navy będzie ostatnią w historii programu – po jej zakończeniu lotnictwo morskie będzie dysponować flotą 75 egzemplarzy seryjnych. Wśród potencjalnych rynków wymienia się m.in. Indie oraz Egipt.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Postępy programu budowy samolotów E-2D Hawkeye”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc