14 stycznia belgijskie Ministerstwo Obrony poinformowało o przesłaniu do parlamentu wniosku o dodatnie 3 mld EUR środków budżetowych na wieloletni program modernizacji sprzętowej sił zbrojnych. Powyższe fundusze mają posłużyć do zakupu nowych śmigłowców wielozadaniowych.
Zgodnie z upublicznionymi deklaracjami, Belgowie chcą zakupić osiemnaście wiropłatów transportowych dwóch kategorii – lekkiej (14 sztuk), które posłużą do zastąpienia obecnie eksploatowanych Leonardo AW109 i średniej (4), które zastąpią NHIndustries NH90TTH. Ze względu na stawiane zadania, wśród faworytów do zastąpienia AW109 wymienia się m.in. Airbus H145M z modułami HForce. Z kolei następca dla NH90TTH ma wykonywać różnorodne zadania transportowe, a także pełnić zadania morskiego SAR (w czym zastąpią dodatkowo NH90NFH, które mają pozostać w linii jako wyspecjalizowane maszyny pokładowe).
Obecnie media belgijskie nie spekulują nad potencjalnymi kandydatami. Z całą pewnością zainteresowanie rynkiem i potrzebami Sił Zbrojnych Belgii wyrażą producenci europejscy (Airbus oraz Leonardo), a także amerykańscy. Wśród tych drugich nie można wykluczyć, że do walki przystąpią należące do Lockheed Martin Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu, które posiadają w swojej ofercie śmigłowce S-70i/M Black Hawk. Obecnie jednym z kierunków działań marketingowych jest choćby Wielka Brytania, której Ministerstwo Obrony prowadzi działania zmierzające do zakupu do 44 wielozadaniowych śmigłowców transportowych.
Belgowie, w 2007 roku, podpisali kontrakt na zakup ośmiu śmigłowców NHIndustries NH90 (po cztery w wersjach TTH oraz NFH). Ich dostawy rozpoczęły się w 2013 roku, a zakończyły się w 2015 roku. W 2020 roku Ministerstwo Obrony tego kraju ogłosiło, że ze względu na wysokie koszty eksploatacji oraz niską gotowość operacyjną wycofa z linii maszyny w wersji TTH w 2024 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu