29 grudnia Departament Stanu zamówił drugi arktyczny okręt patrolowy-lodołamacz typu PSC dla Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Kontrakt o wartości 552,6 mln USD przypadł stoczni VT Halter Marine Inc. z Pascagouli w stanie Missisipi. Jest on efektem wykorzystania opcji z umowy głównej z 23 kwietnia 2019 roku, dotyczącej budowy kolejnych okrętów typu PSC (Polar Security Cutter, pol. polarny kuter bezpieczeństwa; w praktyce patrolowiec arktyczny o cechach lodołamacza). Pierwszy kontrakt obejmował projekt i budowę jednostki prototypowej za 745,9 mln USD i zawierał opcje na dwa następne PSC, których uruchomienie podniesie całkowitą wartość zamówienia do 1,94 mld USD.
Amerykańska Straż Wybrzeża modernizuje swoją flotę lodołamaczy, aby zapewnić stały dostęp do obu regionów polarnych i wspierać potrzeby gospodarcze, handlowe i morskie Stanów Zjednoczonych w zakresie bezpieczeństwa. Działająca obecnie flota polarna obejmuje ciężki lodołamacz USCGC Polar Star (WAGB-10, wyporność pełna 13 842 tony, długość 122 m), oddany do użytku w 1976 roku, i lodołamacz średni USCGC Healy (WAGB-20, wyporność pełna 16 257 ton, długość 128 m), oddany do użytku w 1999 roku.
Kutry te (nomenklatura stosowana w USCG z powodów historycznych) są przeznaczone do lodołamania na wodach otwartych i mają wzmocnione kadłuby oraz specjalnie ukształtowane stewy dziobowe.
Realizacja programu budowy kutrów typu PSC wynika z faktu, że Stany Zjednoczone Ameryki mają żywotne interesy w regionach polarnych. Polarne kutry bezpieczeństwa umożliwią: utrzymanie gotowości obronnej w regionach Arktyki i Antarktyki; egzekwowanie traktatów i innych regulacji do ochrony zarówno przemysłu, jak i środowiska; ochronę portów, dróg wodnych i wybrzeża oraz wsparcia logistycznego – w tym eskorty statków – w celu ułatwienia przepływu towarów i personelu niezbędnego do realizacji badań naukowych, handlu i działań w zakresie bezpieczeństwa narodowego i bezpieczeństwa morskiego.
Rozpoczęcie budowy prototypowego PSC zaplanowano na 2022 rok. Pierwszy patrolowiec-lodołamacz ma być przekazany US Coast Guard w 2024 roku, kolejne w 2026 i 2027 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu