Podczas międzynarodowego salonu lotniczego Dubai Airshow 2021 koncern Boeing zaprezentował nowy, wielofunkcyjny zasobnik podkadłubowy do morskich samolotów patrolowych typu P-8A Poseidon.
Zasobnik ma mieścić szeroką gamę wyposażenia i czujników dobieranych w zależności od rodzaju wykonywanych misji i potrzeb klientów. Zasobnik ma pozwolić na realizację przez P-8A takich zadań jak: zwiad, dozór i rozpoznanie (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance – ISR), zwiad radioelektroniczny czy wykrywanie i śledzenie celów lądowych i morskich. Umieszczony będzie pod przednią częścią kadłuba z wykorzystaniem punktów mocowania i zasilania wprowadzonych na potrzeby instalacji zasobników przenoszonych przez P-8A marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych (US Navy). Amerykańskie Poseidony przystosowane zostały do instalacji podkadłubowego zasobnika rozpoznawczego Raytheon AN/APS-149 LSRS (Littoral Surveillance Radar System) i Raytheon AN/APS-154 AAS (Advanced Airborne Sensor).
Według Boeinga opracowanie zasobnika było odpowiedzią na rosnące zainteresowanie tego typu rozwiązaniem ze strony zagranicznych użytkowników P-8A takich jak Australia i Wielka Brytania. Boeing nie ukrywa, że chce wprowadzić zasobnik jako dodatkową ofertę dla wszystkich obecnych i przyszłych użytkowników Poseidonów. Koncern jest też skłonny do negocjacji w sprawie wyposażenia zasobnika w komponenty wskazane przez klienta, a nie będące produktem Boeinga.
Największym użytkownikiem P-8A jest US Navy która posiada ponad 100 takich samolotów. W produkcji jest obecnie 12. transza składająca się z dziewięciu egzemplarzy dla US Navy. Obecny plan marynarki wojennej obejmuje osiągnięcie liczby przynajmniej 120 P-8A, a pułap docelowy określono na poziomie 138 egzemplarzy.
Poza Stanami Zjednoczonymi samoloty P-8A wykorzystują: Indie (11 dostarczonych, 1 w produkcji i 6 zamówionych), Australia (12 dostarczonych) oraz Wielka Brytania (7 dostarczonych i 2 w produkcji). Norwegia zamówiła pięć egzemplarzy, Nowa Zelandia cztery, a Republika Korei sześć. Boeing ma zrealizować dostawy do tych państw w latach 2022–2025. W czerwcu 2021 r. Niemcy potwierdziły plan zakupu pięciu egzemplarzy. Wśród potencjalnych przyszłych użytkowników P-8A są: Kanada, Włochy, Arabia Saudyjska, Malezja oraz Turcja.
Opracowany na bazie samolotu komunikacyjnego 737-800ERX patrolowy Poseidon okazał się niezawodną konstrukcją i hitem eksportowym Boeinga. Koncern oferuje P-8A jako idealnego następcę takich samolotów jak Lockheed P-3 Orion czy Breguet Br.1150 Atlantic. Chce też pozyskać klientów, którzy wcześniej nie użytkowali morskich samolotów patrolowych. Ponadto należy pamiętać, że wyposażenie specjalne P-8A ma także duże możliwości w zadaniach ISR nad obszarami lądowymi. Według Boeinga potencjalne, kolejne zamówienia P-8A mogą objąć ponad 70 egzemplarzy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu