Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kanadyjski zintegrowany mostek do niemieckich fregat typu F126

Wizualizacja mostka nawigacyjnego fregaty typu F126. Fot. OSI

Kanadyjska spółka OSI Maritime Systems dostarczy systemy zintegrowanego mostka IBMS do fregat Klasse 126, zakontraktowanych dla Marynarki Wojennej Republiki Federalnej Niemiec.

Umowa obejmuje produkcję i dostawę IBMS (Integrated Bridge Management Systems) do czterech okrętów i szkolnego ośrodka lądowego. Każdy IBMS bazuje na zintegrowanym systemie nawigacyjnym ECPINS (Electronic Chart Precise, Integrated Navigation System, pol. Precyzyjna Mapa Elektroniczna, Zintegrowany System Nawigacji). ECPINS stanowi rdzeń, zatwierdzonego przez IMO (International Maritime Organisation, pol. Międzynarodowa Organizacja Morska), zintegrowanego systemu nawigacyjnego OSI – MSC 252(83) i jest wiodącym systemem klasy WECDIS wśród marynarek wojennych NATO oraz sojuszniczych. Jest on już w 80% zgodny ze STANAG 4564 Edition 3, trwa też jego rozwój w celu osiągnięcia pełnej kompatybilności. Deutsche Marine jest 24 nabywcą systemów tej linii rozwojowej OSI.

Technologia bazowa IBMS i ECPINS umożliwia integrację z szeregiem innych systemów okrętowych. W przypadku fregat typu F126, IBMS zostanie zintegrowany z systemem zarządzania walką Thales TACTICOS i zapewni dane do systemu PNT (Position Navigation and Time) niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania innych systemów i sieci niemieckich jednostek.

Budowę czterech fregat Klasse 126 zlecono holenderskiej grupie stoczniowej Damen Schelde Naval Shipbuilding, która wygrała przetarg i zawarła umowę z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) 19 czerwca 2020 roku. Większość prac zostanie wykonana w hamburskiej stoczni Blohm+Voss, należącej od 2016 roku do grupy Fr. Lürssen Werft, zaś integracją systemu walki zajmie się Thales Deutschland.

Okręty będą kosztowały ok. 4,6 mld EUR, przy czym umowa otwiera drogę do zamówienia dodatkowej pary z dostawą po roku 2030. Fregaty F126 będą dużymi okrętami wielozadaniowymi, większymi nawet od wprowadzanych obecnie do służby jednostek typu F125 Baden-Württemberg, wypierających 7200 ton, przewyższających wszystkie jednostki bojowe Deutsche Marine.

Przypomnijmy, że PGZ Stocznia Wojenna i OSI Maritime Systems w końcu 2019 roku zawarły umowę o partnerstwie strategicznym w zakresie dostaw Zintegrowanych Systemów Nawigacyjnych i Taktycznych do okrętów Marynarki Wojennej. Pierwszy kontrakt dotyczy programu niszczycieli min Kormoran II i obejmuje instalację systemów OSI na aktualnie budowanych jednostkach Albatros i Mewa. PGZ Stocznia Wojenna będzie też odpowiedzialna za serwisowanie i naprawy systemów OSI przez cały okres ich użytkowania.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc