10 czerwca koncern Boeing poinformował o dostarczeniu użytkownikom jubileuszowego, czterysetnego, egzemplarza wielozadaniowego samolotu transportowego pionowego startu i lądowania V-22 Osprey.
Jubileuszowa maszyna, w wersji CV-22, trafiła do US Air Force - powyższy użytkownik wykorzystuje samoloty do wsparcia operacji specjalnych na całym świecie. Według części informacji był to jednocześnie ostatni V-22 dostarczony powyższemu klientowi. Poza US Air Force powyższa konstrukcja trafiła do eksploatacji w US Marine Corps, a obecnie konsorcjum Bell/Boeing rozpoczęło dostawy samolotów do US Navy oraz (poprzez pośrednictwo Departamentu Obrony) do Sił Samoobrony Japonii – jak na razie jedynego klienta eksportowego.
Dostawy V-22 Osprey rozpoczęły się w maju 1999 roku, a obecne zamówienia pozwalają na utrzymanie linii montażowej do końca 2024 roku. Departament Obrony wraz członkami konsorcjum Bell/Boeing prowadzi działania marketingowe mające na celu zdobycie nowych zamówień - wśród potencjalnych kierunków wymienia się Izrael, Arabię Saudyjską oraz Indie.
Działania operacyjne poza Stanami Zjednoczonymi rozpoczęto w 2007 roku, dotychczas globalna flota samolotów rodziny V-22 Osprey wylatała ponad 500 tys. godzin, z czego sporą część w trakcie działań bojowych na obszarze Bliskiego i Środkowego Wschodu.
Dotychczas, w trakcie eksploatacji liniowej, utracono dwanaście samolotów - część z nich utracono w czasie misji ekspedycyjnych w Afganistanie, Syrii, Iraku. Konstrukcja, jak pokazały doświadczenia bojowe, potrafi przetrzymać uszkodzenia – najlepszym przykładem była operacja ewakuacji cywilów z Południowego Sudanu, w czasie której (od ognia broni maszynowej z ziemi) poważne uszkodzenia odniosły trzy CV-22 Osprey.
(Łukasz Pacholski) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu