Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

PESCO chce opracować dwa samoloty transportowe w ramach UE

Unifikacja floty transportowców mogłaby być kolejnym istotnym krokiem na drodze do powstania europejskiej armii. Fot. PESCO

Europejska Agencja Obrony (EDA – European Defence Agency) będzie wspierać dwa projekty Stałej Współpracy Strukturalnej (PESCO – Permanent Structured Cooperation) koncentrujące się na kształtowaniu przyszłych europejskich zdolności w zakresie transportu powietrznego, zarówno dla ładunków średnich, jak i ponadgabarytowych.

W ramach rozpoczętych prac powstać mają dwa typy samolotów. Pierwszym z nich jest Future Medium-Size Tactical Cargo (FMTC), a drugim Strategic Air Transport For Outsized Cargo (SATOC). Oba projekty zostały uruchomione w ramach czwartej fali projektów PESCO i są koordynowane odpowiednio przez Francję i Niemcy; przy czym FMTC skupia również Niemcy, Hiszpanię i Szwecję jako członków projektu, a Czechy, Francja i Holandia biorą udział w czteronarodowym projekcie SATOC.

Głównym celem projektu FMTC jest rozwój możliwości taktycznego transportu powietrznego nowej generacji sił zbrojnych państw członkowskich UE. Ma on na celu dostarczenie uczestniczącym państwom członkowskim i przemysłowi solidnych elementów do podjęcia decyzji, jaka będzie przyszłość po roku 2035 wojskowych średnich flot transportowych UE poprzez zdefiniowanie wspólnych wymagań dla nowego przyszłego średniego samolotu taktycznego. Nowa platforma mogłaby zastąpić takie statki powietrzne jak C-130, C-295 i C-27.

Z kolei celem programu SATOC jest wypełnienie krytycznego niedoboru w zakresie strategicznego transportu ładunków ponadgabarytowych i ciężkich, który jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym realizację misji i operacji wojskowych. Projekt SATOC obejmuje 3-etapowe podejście, polegające po pierwsze na zidentyfikowaniu wystarczającej liczby członków projektu, harmonizacji wymagań, a po drugie na określeniu i uzgodnieniu wspólnego europejskiego rozwiązania w zakresie transportu ładunków ponadgabarytowych.

SATOC jest po części odpowiedzią na zniszczenie samolotu An-225 oraz ograniczenie możliwości korzystania z innych ciężkich maszyn transportowych pochodzenia rosyjskiego. Można przypuszczać, że by produkcja tak dużego samolotu doszła do skutku, zaangażowane w nią będzie musiało być dużo państw, gdyż małoseryjna produkcja oraz wysoki koszt jednostkowy będą trudne do udźwignięcia nawet dla stosunkowo majętnych państw starej Europy.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc