23 października we francuskich mediach pojawiła się informacja o zmianie harmonogramu programu pojazdu opancerzonego Arquus VBMR Griffon, realizowanego na rzecz Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Republiki Francuskiej (Armée de terre). Realizacja może być opóźniona ze względu na konieczność znalezienia dodatkowych środków na inne zakupy.
Według obecnego planu, w ramach programu SCORPION do 2025 r. Armée de terre miałyby otrzymać m.in. 936 VBMR Griffon, 469 VBMR Serval, 150 EBRC Jaguar i 122 czołgi Leclerc XLR. Jednakże wg najnowszego raportu senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Obrony, w tym czasie ma być dostarczone o 27 Griffonów mniej (redukcja obejmie też kilka innych typów pojazdów, głównie modernizowanych). Ma to być nadrobione po 2025 r., a francuskie wojska lądowe mają do 2030 r. otrzymać 1872 VBMR Griffon. Zaoszczędzone w ten sposób środki mają pozwolić na przyspieszenie programu modernizacji czołgów podstawowych Leclerc do standardu Leclerc XLR i realizacji programu VBAE (Véhicule d’aide à l’engagement, pol. pojazd wsparcia misji), który ma zastąpić pojazdy opancerzone VBL. Pojazd ma być zupełnie nowym projektem, choć francuskie firmy oferują gotowe rozwiązania, które, zdaniem przedstawicieli francuskich wojsk lądowych, częściowo wpisują się w wymagania. Są to Thales Hawkei i Arquus Scarabée (https://zbiam.pl/idex-2021-arquus-prezentuje-skarabeusza/). Nowy wóz jednak ma być opracowany we współpracy z partnerami europejskimi i ma być oferowany również innym użytkownikom, co wpisuje się w plany przynajmniej częściowego ujednolicenia uzbrojenia armii europejskich wspierane przez francuskie władze (programy SCAF MGCS itd.).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu