12 kwietnia koncern Huntington Ingalls Industries (HII) poinformował, że należąca do niego stocznia Newport News Shipbuilding podpisała umowę uzupełniającą dotyczącą dalszych zamówień materiałów i produkcji kluczowych systemów do strategicznych okrętów podwodnych z napędem jądrowym typu Columbia.
Opiewająca na kwotę 567 mln USD umowa zawarta została z koncernem stoczniowym General Dynamics Electric Boat Corp. z Groton w stanie Connecticut. Stocznia Newport News realizuje obecnie zamówienia na sekcje dziobowe oraz kioski dwóch pierwszych okrętów typu Columbia tj. zamówionego 30 marca 2016 roku przyszłego USS District of Columbia (SSBN 826) oraz zamówionego 30 listopada 2020 roku przyszłego USS Wisconsin (SSBN 827). Podpisana umowa umożliwi pozyskanie przez Newport News materiałów niezbędnych do rozpoczęcia prac przy sekcjach dla kolejnych pięciu okrętów tego typu. Cięcie blach dla SSBN 826 rozpoczęto 1 października 2020 roku, stępkę położono 4 czerwca, a jego przekazanie US Navy nastąpić ma w 2031 roku.
Docelowo planowana jest budowa 12 okrętów tego typu, które zastąpią 14 eksploatowanych obecnie strategicznych okrętów podwodnych typu Ohio (najmłodszy z nich - Luisiana SSBN 743 przekroczył 25 lat służby, podczas gdy najstarszy Henry M. Jakson SSBN 730 pozostaje w stałej gotowości bojowej od ponad 38 lat). Program budowy okrętów podwodnych typu Columbia zainicjowany został już we wrześniu 2013 roku. Na głównego wykonawcę wybrano Electric Boat, podczas gdy podwykonawcą w tym programie jest Newport News. Podział prac podzielony został odpowiednio na 80% dla pierwszej oraz 20% dla drugiej.
Okręty podwodne typu Columbia legitymować się będą wypornością pełną w położeniu podwodnym 20 810 ton przy wymiarach kadłuba 170,7 x 13,1 m. Głównym orężem będą trzystopniowe pociski balistyczne Lockheed Martin UGM-133 Trident II D5 (LE lub LE2 od dziewiątej jednostki z serii). 16 wyrzutni tych pocisków zostanie zblokowanych w czterech quad-packach, z których każdy stanowić będzie osobny moduł Common Missile Compartment. Głębokość operacyjna nowych okrętów jest szacowana na 243 m, prędkość marszowa w położeniu podwodnym przekroczy 20 węzłów. SSBN nowego typu zaprojektowane zostały tak, by mogły zrealizować po 142 misje patrolowe każdy w okresie eksploatacji szacowanym na 42 lata. Wszystkie 12 okrętów ma znaleźć się w aktywnej służbie do 2042 roku, pozostając w niej co najmniej do 2085 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu