Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Współpraca Leonardo i Safran w zakresie systemu napędowego jednosilnikowego śmigłowca AW09

Śmigłowiec Leonardo AW09. Fot. Leonardo

Leonardo i Safran Helicopter Engines ogłosiły, że połączyły siły, aby dalej zwiększać możliwości i konkurencyjność jednosilnikowego śmigłowca AW09 nowej generacji. Produkowany śmigłowiec będzie wyposażony w silnik Arriel 2K w klasie mocy 1000 KM, będący silnikiem najnowszej generacji z rodziny Arriel.

Wybór nowego silnika gwarantuje najbardziej efektywny poziom industrializacji, globalne dostawy i wsparcie dla klientów. Połączona sieć wsparcia Leonardo i Safran Helicopter Engines zapewni innowacyjne, uproszczone i konkurencyjne rozwiązania w zakresie obsługi i kosztów operacyjnych, wspierane przez dostosowane plany serwisowe i kontrakty SBH® (Support-By-the-Hour), jak również szeroki zakres usług cyfrowych.

Leonardo i Safran Helicopter Engines mogą poszczycić się długoletnią, a obecnie dalej rozwijającą się współpracą, obejmującą systemy napędowe dla lekkich śmigłowców dwusilnikowych aż po śmigłowce klasy super średniej. Obie spółki wykazują również najwyższy poziom zainteresowania i zaangażowania w rynek jednosilnikowych śmigłowców komercyjnych i jego przyszły rozwój.

Gian Piero Cutillo, Dyrektor Zarządzający Leonardo Helicopters, powiedział: "Od czasu integracji Kopter z Leonardo i wprowadzenia AW09 do naszej gamy produktów, podtrzymujemy nasze zaangażowanie w dostarczanie dokładnie tego, czego rynek oczekuje od jednosilnikowego śmigłowca o najnowocześniejszych standardach, wspieranego przez wydajną i szybko reagującą globalną sieć wsparcia. Decyzja o wyborze tego silnika jest w pełni zgodna z tą strategią i nie możemy doczekać się współpracy z naszym partnerem w celu wprowadzenia najnowocześniejszego śmigłowca jednosilnikowego na rynek komercyjny”.

Franck Saudo, Dyrektor Generalny Safran Helicopter Engines, dodał: „Jesteśmy dumni, że Leonardo ponownie nam zaufało, wybierając nasze rozwiązanie do napędu najnowszego śmigłowca jednosilnikowego. Do AW09 wniesiemy nasze solidne doświadczenie w tym konkretnym sektorze, wraz ze specyficzną charakterystyką naszego silnika. Arriel 2K to najnowsza wersja dobrze znanej rodziny silników Arriel, która zapewni doskonałe osiągi, niezawodność i ułatwi użytkowanie AW09”.

Nowy system napędowy jest już zainstalowany na najnowszym prototypie AW09, PS4 (Pre Series 4), który wkrótce rozpocznie próby w locie w zakładzie Kopter w Mollis. PS4 zawiera wszystkie rozwiązania wdrożone i przetestowane na P3, poprzednim prototypie, co pozwoliło uzyskać ostateczną konfigurację AW09. PS5, kolejny i ostatni prototyp, ma pojawić się jeszcze w 2023 roku.

W 2022 r. program AW09 przeszedł ważne etapy równolegle z integracją produkowanego systemu napędowego, w tym oblatanie nowych i finalnych łopat wirnika głównego oraz uzgodnienie podstawy certyfikacji typu z EASA (Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego).

AW09 będzie nadal rozwijany przez firmę Kopter w Szwajcarii przy udziale wspólnych zespołów Leonardo i Kopter. Kopter zostanie ustanowione jako Centrum Kompetencji dla nowych lekkich śmigłowców i inkubator nowych technologii dla lotów pionowych. W ten sposób przyczyni się do rozwoju nowych hybrydowych i elektrycznych systemów napędowych i odegra ważną rolę w ramach planu strategicznego Leonardo „Be Tomorrow 2030”, którego celem jest zajęcie czołowej pozycji na rynku cywilnych wiropłatów i nowoczesnej mobilności lotniczej.

Jednosilnikowy AW09 oferuje zwiększoną modularność, nowoczesne systemy elektroniczne, wysoką cyfryzację oraz największą w swojej kategorii kabinę i przedział bagażowy. Jego doskonałe właściwości - w tym duża prędkość przelotowa i możliwość wykonywania lotów w wysokich temperaturach i na dużych wysokościach - są połączone z niskim poziomem hałasu, wynikającym z nowo opracowanego dynamicznego zespołu i obudowanego wirnika ogonowego.

Safran Helicopter Engines jest liderem na rynku napędów do śmigłowców jednosilnikowych. Arriel jest jednym z najlepiej sprzedających się silników Safran, których w użytkowaniu jest ponad 15 000. Każdego dnia silnik ten umacnia swoją reputację bezpiecznego i niezawodnego urządzenia, zwłaszcza dla operatorów wykonujących wymagające zadania z zakresu ratownictwa medycznego, poszukiwania i ratownictwa, bezpieczeństwa publicznego, nadzoru morskiego i prac lotniczych.

Źródło: Leonardo.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc