Podczas wystawy World Defense Show 2024, który odbywa się w dniach 4-8 lutego br. w stolicy Arabii Saudyjskiej Rijadzie, turecka firma Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş. zaprezentowała nową postać czołgu lekkiego na podwoziu platformy gąsienicowej Tulpar.
Jej wyróżnikiem jest integracja włoskiej dwu- lub trzyosobowej wieży Leonardo HITFACT Mk II, uzbrojonej w prezentowanej konfiguracji w 120 mm armatę gładkolufową o długości lufy 45 kalibrów. Sprzężony z nią jest 7,62 mm karabin maszynowy, zaś uzbrojenie pomocnicze stanowi zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenie HITROLE tego samego producenta z 12,7 mm wkm, umieszczone na stropie wieży. Wieża wyposażona jest w zaawansowany system kierowania ogniem z niezależnymi przyrządami obserwacyjno-celowniczymi dowódcy i działonowego. Zależnie od potrzeb nabywcy, może być wyposażona w automat ładowania lub nie, zaś 120 mm armatę gładkolufową można zastąpić armatą 105 mm L/52 z bruzdowanym przewodem. Wieża taka została zastosowana np. w kołowych wozach bojowych CIO Centauro II. Wcześniej Tulpar w konfiguracji czołgu lekkiego był prezentowany z wieżą Cockerill 3105 – po raz pierwszy na paryskim salonie Eurosatory 2018.
Czołg lekki (przez Otokara klasyfikowany jako średni) zbudowany na bazie platformy gąsienicowej Tulpar ma, wg producenta, odznaczać się odpowiednim zbalansowaniem siły ognia, mobilności i przeżywalności. Jego masa, zależnie od konfiguracji (szczególnie opancerzenia), wynosić ma od 28 t do 45 t. Opancerzenie czołgu ma być modułowe i choć producent nie podaje maksymalnego poziomu ochrony, może być ono względnie solidne, choć ustępuje na pewno czołgom podstawowym (w tym o zbliżonej masie, jak T-90A/M czy T-84). Możliwe jest również stosowanie dodatkowej osłony przeciwminowej. Samo podwozie w wersji bazowej nie różni się w istotny sposób od zastosowanego w wersji bojowego wozu piechoty. Ma ono 7,2 m długości, 3,45 m szerokości i 2,1 m wysokości. Napęd zapewnia power-pack złożony z silnika wysokoprężnego o mocy 515‒809 kW/700‒1100 KM, sprzęgniętego z automatyczną skrzynią przekładniową. Prędkość wozu może przekraczać 70 km/h na utwardzonej nawierzchni.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu