Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

W Sankt Petersburgu zwodowano lodołamacz atomowy Czukotka

Lodołamacz Czukotka chwilę po wodowaniu, obecna masa jego kadłuba to 14 000 t. Fot. OSK

6 listopada w stoczni AO „Bałtijskij Zawod” w Sankt Petersburgu odbył się chrzest i wodowanie lodołamacza z napędem jądrowym Czukotka typu Arktika (projekt 22220).

O randze tego wydarzenia dla Rosjan świadczy fakt, że uczestniczył w nim zdalnie prezydent Federacji Rosyjskiej Władimir Putin. „Stworzenie tak dużych, nowoczesnych jednostek jest kolejnym ucieleśnieniem potencjału przemysłowego, naukowego, ludzkiego i technologicznego Rosji. Cała krajowa gospodarka powinna rozwijać się w oparciu o własne technologie i przełomowe rozwiązania naukowe. Realizacja naszych planów zagospodarowania terytoriów arktycznych i zwiększenia ruchu towarowego wzdłuż Północnej Drogi Morskiej jest bezpośrednio uzależniona od wzmocnienia floty lodołamaczy naszego kraju” – powiedział podczas uroczystości prezydent Federacji Rosyjskiej.

Czukotka jest już piątym lodołamaczem atomowym projektu 22220 Arktika, budowanym przez petersburską stocznię, wchodzącą w skład koncernu stoczniowego OSK (Objedinionnaja Sudostroitielnaja Korporacyja). Jego budowę rozpoczęto 16 grudnia 2020 r. na mocy umowy podpisanej 23 sierpnia 2019 r. przez AO „Bałtijskij Zawod” i przedsiębiorstwo FGUP „Atomfłot” odpowiedzialne za eksploatację cywilnych jednostek z napędem jądrowym. Kontrakt o wartości 100 mld RUB na budowę czwartej (Jakutija) i piątej jednostki serii zakłada, że zostaną one oddane do służby w latach 2025-2026. Łącznie ma powstać siedem jednostek tego typu, z których ostatnia ma wejść do służby w 2030 r.

Lodołamacze projektu 22220 są największymi obecnie jednostkami tej klasy na świecie, ich głównym zadaniem jest zapewnienie całorocznej żeglugi w zachodnim rejonie Arktyki. Mają one 33 540 t wyporności i wymiary 173,3×33×10,5 m. Dwa reaktory jądrowe typu RITM 200 o mocy 81 000 KM pozwalają na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Zapas paliwa jądrowego pozwala na eksploatację przez 7 lat, zaś załoga liczy 74 ludzi. Na jednostkach tego typu zastosowano nowe rozwiązania, mające usprawnić pływanie na akwenach zalodzonych, a także żeglugę w górę syberyjskich rzek.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc