Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Używane KC-777 w programie KC-Y

Używane Boeingi 777 będą oferowane w programie KC-Y, który zakłada dostawę około 150 samolotów tankowania powietrznego USAF. Fot. Boeing

31 stycznia National Institute for Aviation Research (NIAR) poinformował, że w konsorcjum z Kansas Modification Center (KMC) złoży ofertę Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych w sprawie udziału w programie KC-Y, czyli zamówienia nowej partii samolotów tankowania powietrznego dla US Air Force.


Według prezesa NIAR oferta będzie bazować na używanych samolotach Boeing 777-300ER, które będą pochodzić z cywilnego rynku wtórnego i poddawane konwersji w zakładach KMC w Kansas. Zdaniem przedstawicieli konsorcjum, wybór takiej platformy jest związany z faktem jej dużej liczby wyprodukowanych egzemplarzy (838 sztuk, z czego dotychczas dostarczono 830). Obecnie samoloty Boeing 777-300ER są powoli wycofywane z eksploatacji i stają się atrakcyjną alternatywą dla przewoźników towarowych – zestawy konwersyjne są oferowane przez firmy specjalizujące się w przebudowach.

Maszyny mające ponad 15 lat są wycofywane i zastępowane przez nową generację samolotów pasażerskich (m.in. Boeing 787/Airbus A350, a w przyszłości także 777X). Pomimo tego dysponują odpowiednim zapasem resursu technicznego, który umożliwia dalszą eksploatację (szczególnie biorąc pod charakter militarną specyfikę operacyjną). Według szacunków, używany 777-300ER w dobrym stanie można zakupić za kwotę około 50 mln USD. Powyższa platforma może przekazać 68 ton paliwa operując w odległości 4800 km od bazy operacyjnej.

Zainteresowanie programem KC-Y wyrażają przede wszystkim obaj producenci samolotów tej klasy: Boeing (KC-46A Pegasus) oraz konsorcjum Airbus z Lockheed Martin (LMXT, bazujący na A330MRTT). Według planów program KC-Y ma objąć zamówienie około 150 egzemplarzy wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego. Ich dostawy mają zacząć się w 2029 roku – ma to być konstrukcja bazująca na rozwiązaniach komercyjnych i będąca w produkcji. Ma to ograniczyć czas wdrożenia do produkcji oraz dostaw. Obecnie Departament Obrony Stanów Zjednoczonych realizuje program KC-X, w ramach którego Boeing ma dostarczyć 179 samolotów KC-46A Pegasus, które bazują na komercyjnym modelu 767-200ER. Dotychczas US Air Force odebrały 55 z nich.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc