2 lipca BAE Systems oraz Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii podpisały kontrakt w sprawie budowy pierwszej partii fregat rakietowych Typu 26, które w przyszłości mają zastąpić w linii obecnie eksploatowane jednostki Typu 23.
Lipcowa umowa opiewa na kwotę 3,7 mld funtów i zakłada budowę trzech jednostek. Wydarzenie zbiega się w czasie z rozpoczęciem palenia blach pod pierwszy okręt, co ma mieć miejsce w najbliższych tygodniach w Glasgow. Według obecnych planów, dla Royal Navy ma powstać osiem jednostek tego typu.
Pierwsza z fregat ma wejść do służby w 2023 roku, a ich budowa ma zapewnić pracę około 3400 pracownikom w brytyjskim przemyśle. Obecnie producent prowadzi intensywne działania marketingowe mające skutkować zamówieniami eksportowymi – wśród potencjalnych kierunków wymienia się Brazylię, Kanadę, Australię oraz Nową Zelandię.
Jednostki mają charakteryzować się wypornością dochodzącą do 7000 ton, kadłubem o wymiarach 150x20,8 metrów, napędem CODLOG i prędkością maksymalną 26 węzłów. Uzbrojenie ma składać się z pionowej wyrzutni pocisków rakietowych przeznaczonej dla pocisków CAMM, Tomahawk oraz (przyszłościowo) LRASM. Uzupełnieniem będzie armata Mk.45 kalibru 127 mm, dwie armaty 30 mm, dwa zestawy obrony bezpośredniej Phalanx oraz infrastruktura lotnicza dla wielozadaniowego śmigłowca pokładowego. W przypadku Royal Navy będą to AW101 Merlin lub AW159 Wildcat.
(ŁP) | Foto: BAE Systems |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu